Åpne hovedmenyen

OS149 001.jpg

Fakta

Byggeår: 1922 (deler fra 1899)
Fabrikant: Hawa
El-utstyr: Siemens-Schuckert
Motor: D74b
Ytelse: 2x51 kW
Lengde: 11,90 m
Vognkasse: 11,20 m
Bredde: 2,00 m
Akselavstand: 3,20 m
Egenvekt: 16,10 tonn
Sitteplasser: 24
Ståplasser: 44
Plassering: Follum


Grønntrikkens siste vognanskaffelse skulle bli en type som bygget videre på SS-vognene, men med kraftigere motorer og 70 cm lengre vognkasse. De skulle bli kalt Hawa-vogner, etter fabrikken som leverte den første serien i 1921-22, KSS 522-538 (som snart skulle bli OS 138-154). Den neste serien, som noe ulogisk hadde de lavere numrene KSS 505-521 (OS 121-137), var bygd 1922-25 på eget verksted ved gjenbruk av gamle vognkasser. Disse hadde lite med Hawa-fabrikken å gjøre, men var teknisk helt like, og typeinndelingen gikk etter dette.

De 17 vognene første vognene kunne kjøpes svært gunstig i et kriserammet Tyskland med galopperende inflasjon. Fabrikken som lå i Linden utenfor Hannover het Hannoversche Waggonfabrik, eller forkortet bare Hawa.

Det var bare i en kort periode at vognene var grønne, Oslo Sporveier overtok i 1924, og året etter begynte man omlakkering til den nye blåfargen, noe som synes å ha vært avsluttet omkring 1927. Hawa-vognene var levert med pantografer, men merkelig nok valgte Sporveien tidlig på 30-tallet å bytte dem ut med lyrebøyer. Pantografer kom tilbake rundt 25 år senere. Hawa-vognene var krevende å kjøre, motoreffekten var større og kontrollerne kanskje litt underdimensjonerte, man måtte være nøye med å slå ”rene” kontakter for å unngå lysbuer og overslag. Likevel, samtlige vogner var med til de ble utrangert i årene 1966-67.

149 var en av de første vognene den da drøyt ett år gamle Lokaltrafikkhistorisk Forening overtok i 1967, og de første fem årene måtte den tilbringe utendørs, med sterkt forfall som følge. Den må gjennom en omfattende restaurering for å kunne tas i bruk igjen.

Bilde 1 under viser OS 148 av samme type.

Tidsepoke Eier Internnr Farge Merknad
1922-1924 Kristiania Sporveisselskab 533 Grønn  
1924-1967 Oslo Sporveier 149 Blå/krem  
1967- LTF 149 Blå/krem Bevart