Åpne hovedmenyen

Endringer

Oslo Sporveier nr 149 (ex KSS nr 533)

2 429 byte lagt til, 2. nov. 2015 kl. 21:38
bot: Automatisk import
<onlyinclude>
{{Trikk{{{type|}}}|
byggeår=1922 (deler fra 1899)|
fabrikant=[[Hawa]]|
el-utstyr=[[SS|Siemens-Schuckert]]|
motor=D74b|
ytelse=2x51|
lengde=11,90 (vognk. 11,20 )|
bredde=2,00|
akselavstand=3,20|
egenvekt=16,10|
sitteplasser=24|
ståplasser=44|
internnummer=OS 149 (ex KSS 533)|
bilde=OS149_001.jpg|
plassering=[[Follum]]}}
</onlyinclude>
Grønntrikkens siste vognanskaffelse skulle bli en type som bygget videre på SS-vognene, men med kraftigere motorer og 70 cm lengre vognkasse. De skulle bli kalt Hawa-vogner, etter fabrikken som leverte den første serien i 1921-22, KSS 522-538 (som snart skulle bli OS 138-154). Den neste serien, som noe ulogisk hadde de lavere numrene KSS 505-521 (OS 121-137), var bygd 1922-25 på eget verksted ved gjenbruk av gamle vognkasser. Disse hadde lite med Hawa-fabrikken å gjøre, men var teknisk helt like, og typeinndelingen gikk etter dette.

De 17 vognene første vognene kunne kjøpes svært gunstig i et kriserammet Tyskland med galopperende inflasjon. Fabrikken som lå i Linden utenfor Hannover het Hannoversche Waggonfabrik, eller forkortet bare Hawa.

Det var bare i en kort periode at vognene var grønne, Oslo Sporveier overtok i 1924, og året etter begynte man omlakkering til den nye blåfargen, noe som synes å ha vært avsluttet omkring 1927. Hawa-vognene var levert med pantografer, men merkelig nok valgte Sporveien tidlig på 30-tallet å bytte dem ut med lyrebøyer. Pantografer kom tilbake rundt 25 år senere. Hawa-vognene var krevende å kjøre, motoreffekten var større og kontrollerne kanskje litt underdimensjonerte, man måtte være nøye med å slå ”rene” kontakter for å unngå lysbuer og overslag. Likevel, samtlige vogner var med til de ble utrangert i årene 1966-67.

149 var en av de første vognene den da drøyt ett år gamle Lokaltrafikkhistorisk Forening overtok i 1967, og de første fem årene måtte den tilbringe utendørs, med sterkt forfall som følge. Den må gjennom en omfattende restaurering for å kunne tas i bruk igjen.

Bilde 1 under viser OS 148 av samme type.

{| class="wikitable"
|-
! Tidsepoke
! Eier
! Internnr
! Farge
! Merknad
|-
| 1922-1924
| [[Kristiania Sporveisselskab]]
| 533
| Grønn
|  
|-
| 1924-1967
| [[Oslo Sporveier]]
| 149
| Blå/krem
|  
|-
| 1967-
| LTF
| 149
| Blå/krem
| Bevart
|}
<div class="noprint">
<gallery>
File:OS149_003.jpg
File:OS149_005.jpg
File:OS149_007.jpg
</gallery>
</div>
1 454

redigeringer