Åpne hovedmenyen

Endringer

Oslo Sporveier nr 148 (ex OS nr 398 ex EB nr 1004)

11 byte fjernet, 8. nov. 2015 kl. 17:29
m
Fikset link og lagt til plassering
sitteplasser=42|
ståplasser=52|
internnummer=[[Oslo Sporveier nr 148 (ex OS nr 398 ex EB nr 1004)|OS 148 (ex OS 398 ex EB 1004)]]|
bilde=EB1004_001.jpg|
plassering=?[[Vinterbro]]}}
</onlyinclude>
Ekebergbanen hadde siden 1932 kunnet kjøre brede vogner gjennom byen, og materiellet fra før den tid var blitt upraktisk lenge før det var blitt utslitt. Etter et forsøk på å gjøre en gammel vognkasse bredere valgte man fra tidlig på 40-tallet å la Kværner bygge selvbærende skjeletter til helt nye vognkasser, som man så på eget verksted fullførte, og flyttet over boggier og elektrisk utstyr fra gamle vogner av samme type som den bevarte [[EB 1007|1007]] fra 1920. Nr 1017, den første nybygde motorvognen, ble til i 1941. Frem til 1952 fulgte ytterligere seks (nr 1018-1023), alle med el-utstyr fra Norsk Elektrisk & Brown Boveri (NEBB), og derav kalt Brown-vogner.