Oslo Sporveier nr 1129

Fra Sporveismuseets vognsamling
Hopp til navigering Hopp til søk

OS1129 002.jpg

Fakta

Byggeår: 1972
Fabrikant: Strømmen
El-utstyr: AEG / NEBB
Motor: GLM0301S
Ytelse: 4x98 kW
Lengde: 17,70 (vognk. 17,00) m
Bredde: 3,20 m
Akselavstand: 2,17 m
Boggiavstand: 11,00 m
Egenvekt: 29,74 tonn
Sitteplasser: 63
Ståplasser: 117
Plassering: Follum


Til T-banens åpning i 1966 ble det utviklet en vogntype som stod som modell for nyanskaffelser frem til tidlig på 80-tallet, og som har preget T-banen i mer enn 40 år. Leveransene etter 1976 gikk til fornying av de vestlige forstadsbaner, og som først ved sammenslåingen på 90-tallet ble en del av T-banen. Vognkassekonstruksjon, boggier og teknisk utstyr er grunnleggende likt, mens en rekke detaljer skiller seriene fra hverandre. Regulering av pådrag og el-brems foregår med motstander, regulert av en liggende kamvalskontroller styrt av en automatisk trinnkobler, der føreren ved hjelp av én spak bestemmer hvilken hastighet det skal kobles opp til, mens en annen spak må trekkes til for å holde på pådraget. Systemet er levert av AEG, og fantes bl.a på Berlins S-Bahn. Boggiene er etter en modell av Minden-Deutz, og er på de to første seriene levert av Høka, de senere av Strømmen. Strømmen har bygd alle vognkassene. Bremsene er elektrodynamiske, supplert av luftmekaniske klossbremser på de to første seriene, skivebremser på de senere.

Type T3 ble levert mellom 1969 og 1972, og var anskaffet til Furusetbanen og forlengelse av Grorudbanen. De er svært lik type T1 og T2, men har altså fjærkraftbetjente skivebremser. Vogn 1129 er en av siste som ble levert med klassiske interiøret med gule vegger og grønne seter. Dette er senere modernisert, slik at vognen ved utrangering i 2009 har hvite vegger og grå plysjseter, men det er ønskelig å en gang føre den tilbake til den utførelsen den hadde ved leveransen i 1972. Den er plukket ut for bevaring og disponeres av LTF. Ruter AS ivaretar ansvaret for lagring.

Mellom 1965 og 1972 ble alle vognene levert med et interiør som bestod av gule Respatex-vegger, lysegrønne dører og gavlvegger samt grønne skaiseter, og vogn 1129 var en av de siste som ble levert i denne utførelsen. Fra 1988 ble det introdusert et nytt design på alle vogner som var inne til hovedrevisjon. Interiøret ble fornyet med nye lysarmaturer, nye gule holdestenger, hvite og grå vegger og grå seter. Fra 1990 ble også førerrommet malt hvitt. Utvendig fikk de en friskere rødfarge, blå dører og blå felt rundt vinduene. Denne forvandlingen pågikk frem til 1998, og nr 1129 var blant de siste til å få en slik revisjon. Den var i trafikk frem til 2009, da den ble pukket ut til bevaring. Det er ønskelig å en gang føre den tilbake til den utførelsen den hadde ved leveransen i 1972. Nr 1129 disponeres nå av LTF, mens Ruter AS ivaretar ansvaret for lagring.

Oversikt over vognens historie

Tidsepoke Eier Internnr Farge Merknad
1972-1998 Oslo Sporveier 1129 Rød  
1998-2009 Oslo Sporveier 1129 Rød/blå  
2009- LTF/Ruter 1129 Rød/blå Bevart
Type OS numre Byggeår Merknader Utrangert Bevart
T1-2 1001-1030 1964-65 2 førerrom, 4 ombygd til T1-1 2007-09 1002, 1018
T1-1 1031-1090 1965-67   2007-09 1076, 1089
T2 1091-1105 1967   2007-09 1092
T3 1106-1135 1969-72   2007-09 1129
T4 1136-1146 (-1162) 1976-78 1150-1159 ombygd til T7, 1147-1149, 1160-1162 ombygd til T8 2007-09 1141
T5 1301-1318 1978-79   2007-10 1306
T6 1319-1333 1980-81 2 førerrom 2007-10 1320
T7 1334-1343 1985-87 (1976-77) Ex type T4 2009-10 1335
T8 1344-1349 1989 (1976-77) Ex type T4 2009-10