Åpne hovedmenyen

Endringer

Oslo Sporveier nr 1089

3 883 byte lagt til, 19. okt. 2015 kl. 19:56
bot: Automatisk import
{{T-bane{{{type|}}}|
byggeår=1967|
fabrikant=[[Strømmen]] / [[Høka]]|
el-utstyr=[[AEG]] / [[NEBB]]|
motor=GLM0301S|
ytelse=4x98|
lengde=17,70 (vognk. 17,00)|
bredde=3,20|
akselavstand=2,17|
boggiavstand=11,00|
egenvekt=29,74|
sitteplasser=63|
ståplasser=117|
internnummer=OS 1089|
bilde=OS1089_002.jpg}}
Til T-banens åpning i 1966 ble det utviklet en vogntype som stod som modell for nyanskaffelser frem til tidlig på 80-tallet, og som har preget T-banen i mer enn 40 år. Leveransene etter 1976 gikk til fornying av de vestlige forstadsbaner, og som først ved sammenslåingen på 90-tallet ble en del av T-banen. Vognkassekonstruksjon, boggier og teknisk utstyr er grunnleggende likt, mens en rekke detaljer skiller seriene fra hverandre. Regulering av pådrag og el-brems foregår med motstander, regulert av en liggende kamvalskontroller styrt av en automatisk trinnkobler, der føreren ved hjelp av én spak bestemmer hvilken hastighet det skal kobles opp til, mens en annen spak må trekkes til for å holde på pådraget. Systemet er levert av AEG, og fantes bl.a på Berlins S-Bahn. Boggiene er etter en modell av Minden-Deutz, og er på de to første seriene levert av Høka, de senere av Strømmen. Strømmen har bygd alle vognkassene. Bremsene er elektrodynamiske, supplert av luftmekaniske klossbremser på de to første seriene, skivebremser på de senere.

Type T1 er delt opp i seriene 1001-1030 med to førerrom (T1-2), og 1031-1090 med ett førerrom (T1-1). Vognene med to førerrom har også automatisk kobling av typen Scharfenberg i begge ender, mens øvrige vogner har en enklere kobling og går som regel permanent sammenkoblet i den førerløse enden.

Nr 1089 tilhører type T1-1. Det var den mest tallrike enkeltserien, med 60 vogner nummerert 1031 til 1090. Disse hadde kun førerhus i A-enden. Mellom 1965 og 1972 ble alle vognene levert med et interiør som bestod av gule Respatex-vegger, lysegrønne dører og gavlvegger samt grønne skaiseter. Fra 1988 ble det introdusert et nytt design på alle vogner som var inne til hovedrevisjon. Interiøret ble fornyet med nye lysarmaturer, nye gule holdestenger, hvite og grå vegger og grå seter. Utvendig fikk de en friskere rødfarge, blå dører og blå felt rundt vinduene. Slik ble nr 1089 seende ut fra 1990 til siste dag med øst-vogner på T-banenettet, 19. juni 2009. Et komplett seksvognstog vil bli beholdt på T-banenettet, mens 1089 i juni 2010 ble plassert i Sporveismuseet Vognhall 5. I forbindelse med markeringen av Sporveismuseets 25 års-jubileum 6. oktober 2010 ble vogn 1089 høytidelig overrakt foreningen av Oslos varaordfører Aud Kvalbein.

{| class="wikitable"
|-
! Tidsepoke
! Eier
! Internnr
! Farge
! Merknad
|-
| 1967-1990
| [[Oslo Sporveier]]
| 1089
| Rød
|  
|-
| 1990-2009
| [[Oslo Sporveier]]
| 1089
| Rød/blå
|  
|-
| 2009-
| LTF
| 1089
| Rød/blå
| Bevart
|}
{| class="wikitable"
|-
! Type
! OS numre
! Byggeår
! Merknader
! Utrangert
! Bevart
|-
| T1-2
| 1001-1030
| 1964-65
| 2 førerrom, 4 ombygd til T1-1
| 2007-09
| [[OS 1002, 1018|1002, 1018]]
|-
| T1-1
| 1031-1090
| 1965-67
|  
| 2007-09
| [[OS 1076, 1089|1076, 1089]]
|-
| T2
| 1091-1105
| 1967
|  
| 2007-09
| [[OS 1092|1092]]
|-
| T3
| 1106-1135
| 1969-72
|  
| 2007-09
| [[OS 1129|1129]]
|-
| T4
| 1136-1146 (-1162)
| 1976-78
| 1150-1159 ombygd til T7, 1147-1149, 1160-1162 ombygd til T8
| 2007-09
| [[OS 1141|1141]]
|-
| T5
| 1301-1318
| 1978-79
|  
| 2007-10
| [[OS 1306|1306]]
|-
| T6
| 1319-1333
| 1980-81
| 2 førerrom
| 2007-10
| [[OS 1320|1320]]
|-
| T7
| 1334-1343
| 1985-87 (1976-77)
| Ex type T4
| 2009-10
| [[OS 1335|1335]]
|-
| T8
| 1344-1349
| 1989 (1976-77)
| Ex type T4
| 2009-10
|  
|}
<div class="noprint">
<gallery>
File:OS1089_001.jpg
File:OS1089_002.jpg
File:OS1089_003.jpg
File:OS1089_005.jpg
File:OS1089_007.jpg
File:OS1089_009.jpg
File:OS1089_011.jpg
</gallery>
</div>
1 454

redigeringer