Oslo Sporveier nr 1076

Fra Sporveismuseets vognsamling
Revisjon per 7. feb. 2016 kl. 20:59 av Anders Birkenes (diskusjon | bidrag) (Fjernet overflødig bilde)
(diff) ← Eldre revisjon | Nåværende revisjon (diff) | Nyere revisjon → (diff)
Hopp til navigering Hopp til søk

OS1076 001.jpg

Fakta

Byggeår: 1966
Fabrikant: Strømmen / Høka
El-utstyr: AEG / NEBB
Motor: GLM0301S
Ytelse: 4x98 kW
Lengde: 17,70 (vognk. 17,00) m
Bredde: 3,20 m
Akselavstand: 2,17 m
Boggiavstand: 11,00 m
Egenvekt: 29,74 tonn
Sitteplasser: 63
Ståplasser: 117
Plassering: Alnabru


Til T-banens åpning i 1966 ble det utviklet en vogntype som stod som modell for nyanskaffelser frem til tidlig på 80-tallet, og som har preget T-banen i mer enn 40 år. Leveransene etter 1976 gikk til fornying av de vestlige forstadsbaner, og som først ved sammenslåingen på 90-tallet ble en del av T-banen. Vognkassekonstruksjon, boggier og teknisk utstyr er grunnleggende likt, mens en rekke detaljer skiller seriene fra hverandre. Regulering av pådrag og el-brems foregår med motstander, regulert av en liggende kamvalskontroller styrt av en automatisk trinnkobler, der føreren ved hjelp av én spak bestemmer hvilken hastighet det skal kobles opp til, mens en annen spak må trekkes til for å holde på pådraget. Systemet er levert av AEG, og fantes bl.a på Berlins S-Bahn. Boggiene er etter en modell av Minden-Deutz, og er på de to første seriene levert av Høka, de senere av Strømmen. Strømmen har bygd alle vognkassene. Bremsene er elektrodynamiske, supplert av luftmekaniske klossbremser på de to første seriene, skivebremser på de senere.

Type T1 er delt opp i seriene 1001-1030 med to førerrom (T1-2), og 1031-1090 med ett førerrom (T1-1). Vognene med to førerrom har også automatisk kobling av typen Scharfenberg i begge ender, mens øvrige vogner har en enklere kobling og går som regel permanent sammenkoblet i den førerløse enden.

Nr 1076 tilhører type T1-1. Det var den mest tallrike enkeltserien, med 60 vogner nummerert 1031 til 1090. Disse hadde kun førerhus i A-enden. Det opprinnelige klassiske interiøret med gule Respatex-plater og grønne skaiseter ble borte ved hovedrevisjonen i 1987, erstattet av hvite og grå vegger og gråmalte seter (senere grå plysjseter med Akershus-silhuett). Men 1076 har de opprinnelige innvendige lysarmaturene intakte, og er således kandidat til å bli pusset opp slik den opprinnelig så ut. Da vil den også kunne få det gamle utvendige designet den hadde frem til en gang inn på 90-tallet, tomatrød med kremgul stripe under vinduene. Nr 1076 disponeres nå av LTF, mens Ruter AS ivaretar ansvaret for lagring.

Som en kuriositet kan nevnes at da de gamle øst-vognene gjorde sin siste tur 19. juni 2009 var nr 1076 den T-banevognen som hadde gått lengst av dem alle sammen, 2 974 577 km, noe som tilsvarer 74 runder rundt ekvator.

Oversikt over vognens historie

Tidsepoke Eier Internnr Farge Merknad
1966-1987 Oslo Sporveier 1076 Rød  
1987-2009 Oslo Sporveier 1076 Rød/blå  
2009- LTF/Ruter 1076 Rød/blå Bevart
Type OS numre Byggeår Merknader Utrangert Bevart
T1-2 1001-1030 1964-65 2 førerrom, 4 ombygd til T1-1 2007-09 1002, 1018
T1-1 1031-1090 1965-67   2007-09 1076, 1089
T2 1091-1105 1967   2007-09 1092
T3 1106-1135 1969-72   2007-09 1129
T4 1136-1146 (-1162) 1976-78 1150-1159 ombygd til T7, 1147-1149, 1160-1162 ombygd til T8 2007-09 1141
T5 1301-1318 1978-79   2007-10 1306
T6 1319-1333 1980-81 2 førerrom 2007-10 1320
T7 1334-1343 1985-87 (1976-77) Ex type T4 2009-10 1335
T8 1344-1349 1989 (1976-77) Ex type T4 2009-10