Åpne hovedmenyen

Endringer

Oslo Sporveier nr 1002

91 byte lagt til, 25. okt. 2015 kl. 21:12
m
Rettet feil i overskrift
<onlyinclude>
{{T-bane{{{type|}}}|
byggeår=1964|
sitteplasser=60|
ståplasser=117|
internnummer=[[OS 1002]]|bilde=OS1002_002.jpg|plassering=[[Follum]]}}</onlyinclude>
Til T-banens åpning i 1966 ble det utviklet en vogntype som stod som modell for nyanskaffelser frem til tidlig på 80-tallet, og som har preget T-banen i mer enn 40 år. Leveransene etter 1976 gikk til fornying av de vestlige forstadsbaner, og som først ved sammenslåingen på 90-tallet ble en del av T-banen. Vognkassekonstruksjon, boggier og teknisk utstyr er grunnleggende likt, mens en rekke detaljer skiller seriene fra hverandre. Regulering av pådrag og el-brems foregår med motstander, regulert av en liggende kamvalskontroller styrt av en automatisk trinnkobler, der føreren ved hjelp av én spak bestemmer hvilken hastighet det skal kobles opp til, mens en annen spak må trekkes til for å holde på pådraget. Systemet er levert av AEG, og fantes bl.a på Berlins S-Bahn. Boggiene er etter en modell av Minden-Deutz, og er på de to første seriene levert av Høka, de senere av Strømmen. Strømmen har bygd alle vognkassene. Bremsene er elektrodynamiske, supplert av luftmekaniske klossbremser på de to første seriene, skivebremser på de senere.
Nr 1002 tilhører type T1-2, og er den aller første T-banevognen som er levert, så tidlig som i juni 1964. Det foregikk en del prøvekjøring før T-banen åpnet i mai 1966, og blant annet nr 1002 ble brukt til dette. Interiøret på de vognene som var levert i 1964 var opprinnelig noe avvikende fra de senere, gule dører og gavlvegger istedenfor grønne, og 1002 var en av disse. Fra 1988 ble det introdusert et nytt design på alle vogner som var inne til hovedrevisjon. Interiøret ble fornyet med nye lysarmaturer, nye gule holdestenger, hvite og grå vegger og grå seter. Utvendig fikk de en friskere rødfarge, blå dører og blå felt rundt vinduene. Nr 1002 kom ut i ny drakt i februar 1989, og skulle nå gå i ytterligere 20 år. I 2009 ble den tatt ut av trafikk og plukket ut for bevaring, og vil bli beholdt slik den så ut i de siste årene. Den disponeres nå av LTF, mens Ruter AS ivaretar ansvaret for lagring.
==Oversikt over vognens historie==
{| class="wikitable"
|-
1 454

redigeringer