Forskjell mellom versjoner av «Norgesbuss nr 347 (ex Enebakkrutene nr 347)»

Fra Sporveismuseets vognsamling
Hopp til navigering Hopp til søk
(Ny side: <onlyinclude> {{Buss{{{type|}}}|internnummer={{{internnummer}}}|byggeår=1990|karosseri=Ajokki|chassis=Volvo B10M|motor=THD101GD|ytelse=276|lengde=12,00|bredde=2,50|akselavstand=...)
 
(Tilstand)
 
(13 mellomliggende revisjoner av 3 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
 
<onlyinclude>
 
<onlyinclude>
{{Buss{{{type|}}}|internnummer={{{internnummer}}}|byggeår=1990|karosseri=[[Ajokki]]|chassis=[[Volvo]] B10M|motor=THD101GD|ytelse=276|lengde=12,00|bredde=2,50|akselavstand=6,00|egenvekt=11,50|sitteplasser=44|ståplasser=30|bilde=NB347_001.jpg}}</onlyinclude>
+
{{Buss{{{type|}}}|
 +
internnummer={{{internnummer}}}|
 +
byggeår=1990|
 +
karosseri=[[Ajokki]]|
 +
chassis=[[Volvo]] B10M|
 +
motor=THD101GD|
 +
ytelse=276|
 +
lengde=12,00|
 +
bredde=2,50|
 +
akselavstand=6,00|
 +
egenvekt=11,50|
 +
sitteplasser=44|
 +
ståplasser=30|
 +
sidebilde=NB347_002.jpg|
 +
tabellbilde=NB347_002_crop.jpg|
 +
plassering=[[Follum]]}}
 +
</onlyinclude>
 +
Mens [[Arna]] i 1987-88 hadde ordrebøkene fulle måtte flere av de mindre selskapene se seg om etter alternative leverandører. [[OFB|OFB-konsernet]], som foruten Oslo og Follo Busstrafikk bl.a også eide AS Enebakkrutene og AS Østfoldrutene, fant frem til finske Ajokki, som frem til da bare hadde levert et mindre antall turbusser i Norge. De tre OFB-selskapene fikk frem til 1993 levert tilsammen 50 by- og forstadsbusser av typen Ajokki Express, deriblant seks leddbusser til OFB.
 +
 +
AS Enebakkrutene fikk 13 Ajokki-busser, hvorav fem med Volvo B10M underliggermotor, seks med Volvo B10B hekkmotor og to med [[Scania]] K92-CL hekkmotor. Alle var lakkert i OFBs klassiske rødt og hvitt, med blå stripe og dører. I 1997 ble OFB-konsernet overtatt av [[Norgesbuss AS|Norgesbuss]], og etter hvert ble alle bussene lakkert i Stor-Oslo Lokaltrafikks helgrønne design, som var blitt introdusert i 1996.
 +
 +
I 2009 var det igjen en liten håndfull av Ajokki-bussene, klassifisert som Euro 0 og helt uaktuelle for neste anbudsrunde, og de ble lagt ut for salg. [[Norgesbuss AS|Norgesbuss]] AS har mot en symbolsk sum overlatt nr 347 til Sporveismuseet, en buss som ennå er i god stand, og som ellers nok ville ha havnet i Øst-Europa.
 +
Bussen er gjennomrusten under og krever omfattende arbeid for å kunne registreres, men frem til starteren gikk var den kjørbar for egen maskin.
 +
 
 +
==Oversikt over bussens historie==
 
{| class="wikitable"
 
{| class="wikitable"
 
|-
 
|-
Linje 11: Linje 35:
 
|-
 
|-
 
| 1990-1997
 
| 1990-1997
| Enebakkrutene (OFB)
+
| [[AS Enebakkrutene|Enebakkrutene]] ([[OFB]])
 
| 347
 
| 347
 
| BN 49647
 
| BN 49647
Linje 18: Linje 42:
 
|-
 
|-
 
| 1997-2009
 
| 1997-2009
| Norgesbuss
+
| [[Norgesbuss AS|Norgesbuss]]
 
| 347
 
| 347
 
| BN 49647
 
| BN 49647
Linje 40: Linje 64:
 
File:NB347_013.jpg
 
File:NB347_013.jpg
 
</gallery>
 
</gallery>
 +
 +
[[Kategori:Bensin- og dieselbusser]]

Nåværende revisjon fra 26. mai 2019 kl. 22:08

NB347 002.jpg

Fakta

Byggeår: 1990
Karosseri: Ajokki
Chassis: Volvo B10M
Motor: THD101GD
Ytelse: 276 HK
Lengde: 12,00 m
Bredde: 2,50 m
Akselavstand: 6,00 m
Egenvekt: 11,50 tonn
Sitteplasser: 44
Ståplasser: 30
Plassering: Follum

Mens Arna i 1987-88 hadde ordrebøkene fulle måtte flere av de mindre selskapene se seg om etter alternative leverandører. OFB-konsernet, som foruten Oslo og Follo Busstrafikk bl.a også eide AS Enebakkrutene og AS Østfoldrutene, fant frem til finske Ajokki, som frem til da bare hadde levert et mindre antall turbusser i Norge. De tre OFB-selskapene fikk frem til 1993 levert tilsammen 50 by- og forstadsbusser av typen Ajokki Express, deriblant seks leddbusser til OFB.

AS Enebakkrutene fikk 13 Ajokki-busser, hvorav fem med Volvo B10M underliggermotor, seks med Volvo B10B hekkmotor og to med Scania K92-CL hekkmotor. Alle var lakkert i OFBs klassiske rødt og hvitt, med blå stripe og dører. I 1997 ble OFB-konsernet overtatt av Norgesbuss, og etter hvert ble alle bussene lakkert i Stor-Oslo Lokaltrafikks helgrønne design, som var blitt introdusert i 1996.

I 2009 var det igjen en liten håndfull av Ajokki-bussene, klassifisert som Euro 0 og helt uaktuelle for neste anbudsrunde, og de ble lagt ut for salg. Norgesbuss AS har mot en symbolsk sum overlatt nr 347 til Sporveismuseet, en buss som ennå er i god stand, og som ellers nok ville ha havnet i Øst-Europa. Bussen er gjennomrusten under og krever omfattende arbeid for å kunne registreres, men frem til starteren gikk var den kjørbar for egen maskin.

Oversikt over bussens historie

Tidsepoke Eier Internnr Reg-nr Farge Merknad
1990-1997 Enebakkrutene (OFB) 347 BN 49647 Rød/hvit  
1997-2009 Norgesbuss 347 BN 49647 Grønn  
2009- LTF 347   Grønn