Åpne hovedmenyen

Endringer

Norgesbuss nr 347 (ex Enebakkrutene nr 347)

54 byte lagt til, 26. mai 2019 kl. 22:08
Tilstand
<onlyinclude>
{{Buss{{{type|}}}|internnummer={{{internnummer}}}|byggeår=1990|karosseri=[[Ajokki]]|chassis=[[Volvo]] B10M|motor=THD101GD|ytelse=276|lengde=12,00|bredde=2,50|akselavstand=6,00|egenvekt=11,50|sitteplasser=44|ståplasser=30|sidebilde=NB347_002.jpg|tabellbilde=NB347_002_crop.jpg|plassering=[[Follum]]}}</onlyinclude>
Mens [[Arna]] i 1987-88 hadde ordrebøkene fulle måtte flere av de mindre selskapene se seg om etter alternative leverandører. [[OFB|OFB-konsernet]], som foruten Oslo og Follo Busstrafikk bl.a også eide AS Enebakkrutene og AS Østfoldrutene, fant frem til finske Ajokki, som frem til da bare hadde levert et mindre antall turbusser i Norge. De tre OFB-selskapene fikk frem til 1993 levert tilsammen 50 by- og forstadsbusser av typen Ajokki Express, deriblant seks leddbusser til OFB.
I 2009 var det igjen en liten håndfull av Ajokki-bussene, klassifisert som Euro 0 og helt uaktuelle for neste anbudsrunde, og de ble lagt ut for salg. [[Norgesbuss AS|Norgesbuss]] AS har mot en symbolsk sum overlatt nr 347 til Sporveismuseet, en buss som ennå er i god stand, og som ellers nok ville ha havnet i Øst-Europa.
Bussen er kjørbargjennomrusten under og krever omfattende arbeid for å kunne registreres, men det trengs noen arbeider før frem til starteren gikk var den kan passere EU kontroll og få skilt. Euro 0 gjør den også svært dyr å ha på skiltkjørbar for egen maskin
==Oversikt over bussens historie==
{| class="wikitable"
File:NB347_013.jpg
</gallery>
 
[[Kategori:Bensin- og dieselbusser]]