NSB Odal-Eidsvollrutene nr 149

Fra Sporveismuseets vognsamling
Hopp til navigering Hopp til søk

NSB149 001.jpg

Fakta

Byggeår: 1967
Karosseri: Larvik
Chassis: Scania-Vabis BF76-59
Motor: D11 R21
Ytelse: 195 HK
Lengde: 12,95 m
Bredde: 2,40 m
Akselavstand: 5,90 m
Egenvekt: 8,79 tonn
Sitteplasser: 55
Ståplasser: 0
Plassering: Follum

NSB ga i 1966 Larvik Karosseri i oppdrag å lage busser som skulle være garantert vanntette i ti år. Resultatet ble to busser i aluminium, basert på en tysk produksjonsmetode, én Scania-Vabis og én Volvo. Dørene hadde store enkeltdørblad, noe som var uvanlig på den tiden. Scaniaen kom i januar 1968 i trafikk på NSBs rute fra Eidsvoll til Nord-Odal, registrert som C-30327. Den fikk senere internnummeret 149. Det tar lang tid å bevise hvor holdbart et karosseri er, men etter 25 års drift får vi fastslå at prøven var vellykket. Karosserimodellen ble også med noen forandringer produsert i et større antall.

Da bussen ble tatt ut av trafikk i 1993 ble den kjøpt av Bård Eri, som var en av dem som i 1967 hadde stått bak konstruksjonen. Senere ble bussen solgt flere ganger mellom privatpersoner før den ble overtatt av Larvik Museum i 2001. Den ble da ved hjelp av medlemmer i Rutebilhistorisk Forening avd. Vestfold satt i stand og registrert på ny. Grunnet lagringsproblemer ble bussen i 2008 solgt til en gruppe privatpersoner, som så har donert den til LTF. En nødvendig istandsettelse av motoren kom på 40 000 kr.

I drift som C-30327 (1968-1993)

Bussen er rusten under og har defekt motor, så den er satt på fjernlager inntil videre.