Åpne hovedmenyen

Endringer

NSB Odal-Eidsvollrutene nr 149

29 byte lagt til, 11. okt. 2015 kl. 13:35
ingen redigeringsforklaring
<onlyinclude>
{{Buss|byggeår=1967|karosseri=[[Larvik]]|chassis=[[Scania|Scania-Vabis]] BF76-59|motor=D11 R21|ytelse=195|lengde=12,95|bredde=2,40|akselavstand=5,90|egenvekt=8,79|sitteplasser=55|ståplasser=0|bilde=NSB149_001.jpg}}
</onlyinclude>
NSB ga i 1966 Larvik Karosseri i oppdrag å lage busser som skulle være garantert vanntette i ti år. Resultatet ble to busser i aluminium, basert på en tysk produksjonsmetode, én Scania-Vabis og én Volvo. Dørene hadde store enkeltdørblad, noe som var uvanlig på den tiden. Scaniaen kom i januar 1968 i trafikk på NSBs rute fra Eidsvoll til Nord-Odal, registrert som C-30327. Den fikk senere internnummeret 149. Det tar lang tid å bevise hvor holdbart et karosseri er, men etter 25 års drift får vi fastslå at prøven var vellykket. Karosserimodellen ble også med noen forandringer produsert i et større antall.