Forskjell mellom versjoner av «NSB Odal-Eidsvollrutene nr 149»

Fra Sporveismuseets vognsamling
Hopp til navigering Hopp til søk
m (Anders Birkenes flyttet siden NSB 149 til NSB Odal-Eidsvollrutene nr 149 over en omdirigering)
m (Link til plassering)
Linje 1: Linje 1:
 
<onlyinclude>
 
<onlyinclude>
{{Buss{{{type|}}}|internnummer={{{internnummer}}}|byggeår=1967|karosseri=[[Larvik]]|chassis=[[Scania|Scania-Vabis]] BF76-59|motor=D11 R21|ytelse=195|lengde=12,95|bredde=2,40|akselavstand=5,90|egenvekt=8,79|sitteplasser=55|ståplasser=0|bilde=NSB149_001.jpg|plassering=Alnabru}}
+
{{Buss{{{type|}}}|internnummer={{{internnummer}}}|byggeår=1967|karosseri=[[Larvik]]|chassis=[[Scania|Scania-Vabis]] BF76-59|motor=D11 R21|ytelse=195|lengde=12,95|bredde=2,40|akselavstand=5,90|egenvekt=8,79|sitteplasser=55|ståplasser=0|bilde=NSB149_001.jpg|plassering=[[Alnabru]]}}
 
</onlyinclude>
 
</onlyinclude>
 
NSB ga i 1966 Larvik Karosseri i oppdrag å lage busser som skulle være garantert vanntette i ti år. Resultatet ble to busser i aluminium, basert på en tysk produksjonsmetode, én Scania-Vabis og én Volvo. Dørene hadde store enkeltdørblad, noe som var uvanlig på den tiden. Scaniaen kom i januar 1968 i trafikk på NSBs rute fra Eidsvoll til Nord-Odal, registrert som C-30327. Den fikk senere internnummeret 149. Det tar lang tid å bevise hvor holdbart et karosseri er, men etter 25 års drift får vi fastslå at prøven var vellykket. Karosserimodellen ble også med noen forandringer produsert i et større antall.
 
NSB ga i 1966 Larvik Karosseri i oppdrag å lage busser som skulle være garantert vanntette i ti år. Resultatet ble to busser i aluminium, basert på en tysk produksjonsmetode, én Scania-Vabis og én Volvo. Dørene hadde store enkeltdørblad, noe som var uvanlig på den tiden. Scaniaen kom i januar 1968 i trafikk på NSBs rute fra Eidsvoll til Nord-Odal, registrert som C-30327. Den fikk senere internnummeret 149. Det tar lang tid å bevise hvor holdbart et karosseri er, men etter 25 års drift får vi fastslå at prøven var vellykket. Karosserimodellen ble også med noen forandringer produsert i et større antall.

Revisjonen fra 19. nov. 2015 kl. 13:03

NSB149 001.jpg

Fakta

Byggeår: 1967
Karosseri: Larvik
Chassis: Scania-Vabis BF76-59
Motor: D11 R21
Ytelse: 195 HK
Lengde: 12,95 m
Bredde: 2,40 m
Akselavstand: 5,90 m
Egenvekt: 8,79 tonn
Sitteplasser: 55
Ståplasser: 0
Plassering: Alnabru

NSB ga i 1966 Larvik Karosseri i oppdrag å lage busser som skulle være garantert vanntette i ti år. Resultatet ble to busser i aluminium, basert på en tysk produksjonsmetode, én Scania-Vabis og én Volvo. Dørene hadde store enkeltdørblad, noe som var uvanlig på den tiden. Scaniaen kom i januar 1968 i trafikk på NSBs rute fra Eidsvoll til Nord-Odal, registrert som C-30327. Den fikk senere internnummeret 149. Det tar lang tid å bevise hvor holdbart et karosseri er, men etter 25 års drift får vi fastslå at prøven var vellykket. Karosserimodellen ble også med noen forandringer produsert i et større antall.

Da bussen ble tatt ut av trafikk i 1993 ble den kjøpt av Bård Eri, som var en av dem som i 1967 hadde stått bak konstruksjonen. Senere ble bussen solgt flere ganger mellom privatpersoner før den ble overtatt av Larvik Museum i 2001. Den ble da ved hjelp av medlemmer i Rutebilhistorisk Forening avd. Vestfold satt i stand og registrert på ny. Grunnet lagringsproblemer ble bussen i 2008 solgt til en gruppe privatpersoner, som så har donert den til LTF. En nødvendig istandsettelse av motoren kom på 40 000 kr.

I drift som C-30327 (1968-1993)

Bussen er rusten under og har defekt motor, men det jobbes med å sette den i stand.