Åpne hovedmenyen

Endringer

NSB Kongsvingerrutene nr D-14849

1 109 byte fjernet, 22. mar. 2017 kl. 19:28
m
Plassering
<onlyinclude>
{{Buss{{{type|}}}|internnummer={{{internnummer}}}|byggeår=1955|karosseri=[[Larvik]]|chassis=[[Volvo]] B614F|motor=D67|ytelse=115|lengde=11,17|bredde=2,30|akselavstand=5,20|egenvekt=6,63|sitteplasser=44|ståplasser=0|bilde=NSB849_001.jpg|plassering=Ulven[[Alnabru]]}}</onlyinclude>Denne bussen ble i 1955 levert til [[NSB|NSB Veholtruten]], en rute som gikk fra Hønefoss over Ask til Veholt i Buskerud. Ruten hadde vært privatdrevet frem til 1954, da den ble overtatt av NSB. Allerede i 1956 ble NSB Veholtruten, som da kun hadde to busser, innlemmet i NSB Krøderenrutene.
I juni 1969 ble bussen solgt videre til NSB Kongsvingerrutene. Før den ble satt i trafikk igjen i april 1970 gjennomgikk den en full renovering av interiøret. Den fikk nå nye seter fra [[VBK]], og Respatex-veggplater med imitert treverk. I 1976 ble den tatt ut av rutetrafikk og solgt til en privatperson i Ski. I 1978 ble den solgt videre og registrert som BL 57463 av Asker Heimeverns Ungdomsavdeling. Den skal også ha vært benyttet av Asker Røde Korps Hjelpekorps. I 1980 ble den avskiltet og satt til å forfalle. Et par år senere ble den kjøpt av LTF-medlem Hans Martin Kollerød og donert til foreningen. Bussen var nå i en rustrød farge, motoren gikk som en klokke, men bremsene trengte overhaling. I 1987 ble den lakkert som blå NSB-buss igjen, men først i 2005 ble den satt i kjørbar stand og registrert. Bussen var inntil 2012 er registrert og , kjørbar, men er nå dessverre bortsattog [http://sporveismuseetBilde 5 under viser NSB Vestfoldrutene Zno/reis-1805 av samme type. Denne bussen ble i 1955 levert til NSB Veholtruten, en rute som gikk fra Hønefoss over Ask til Veholt i Buskerud. Ruten hadde vært privatdrevet frem til 1954, da den ble overtatt av NSB. Allerede i 1956 ble NSB Veholtruten, som da kun hadde to busser, innlemmet i NSB Krøderenrutene. I juni 1969 ble bussen solgt videre til NSB Kongsvingerrutene. Før den ble satt i trafikk igjen i april 1970 gjennomgikk den en full renovering av interiøret. Den fikk nå nye seter fra VBK, og Respatexmed-veggplater med imitert treverk. I 1976 ble den tatt ut av rutetrafikk og solgt til en privatperson i Ski. I 1978 ble den solgt videre og registrert som BL 57463 av Asker Heimeverns Ungdomsavdeling. Den skal også ha vært benyttet av Asker Røde Korps Hjelpekorps. I 1980 ble den avskiltet og satt til å forfalle. Et par år senere ble den kjøpt av LTFoss/lei-medlem Hans Martin Kollerød og donert til foreningen. Bussen var nå i en rustrød farge, motoren gikk som en klokke, men bremsene trengte overhaling. I 1987 ble den lakkert som blå NSB-buss igjen, men først i 2005 ble den satt i kjørbar stand og registrert. Bussen var inntil 2012 registrert og kjørbar, men er nå dessverre bortsattveteranbuss/ leies ut] med visse begrensninger.
==Oversikt over bussens historie==
{| class="wikitable"
|-
</gallery>
</div>
 
[[Kategori:Bensin- og dieselbusser]]