Forskjell mellom versjoner av «NSB Kongsvingerrutene nr D-14849»

Fra Sporveismuseets vognsamling
Hopp til navigering Hopp til søk
m (Lagt til link)
m (Link til plassering)
Linje 1: Linje 1:
 
<onlyinclude>
 
<onlyinclude>
{{Buss{{{type|}}}|internnummer={{{internnummer}}}|byggeår=1955|karosseri=[[Larvik]]|chassis=[[Volvo]] B614F|motor=D67|ytelse=115|lengde=11,17|bredde=2,30|akselavstand=5,20|egenvekt=6,63|sitteplasser=44|ståplasser=0|bilde=NSB849_001.jpg|plassering=Ulven}}</onlyinclude>
+
{{Buss{{{type|}}}|internnummer={{{internnummer}}}|byggeår=1955|karosseri=[[Larvik]]|chassis=[[Volvo]] B614F|motor=D67|ytelse=115|lengde=11,17|bredde=2,30|akselavstand=5,20|egenvekt=6,63|sitteplasser=44|ståplasser=0|bilde=NSB849_001.jpg|plassering=[[Ulven]]}}</onlyinclude>
 
Denne bussen ble i 1955 levert til [[NSB|NSB Veholtruten]], en rute som gikk fra Hønefoss over Ask til Veholt i Buskerud. Ruten hadde vært privatdrevet frem til 1954, da den ble overtatt av NSB. Allerede i 1956 ble NSB Veholtruten, som da kun hadde to busser, innlemmet i NSB Krøderenrutene.
 
Denne bussen ble i 1955 levert til [[NSB|NSB Veholtruten]], en rute som gikk fra Hønefoss over Ask til Veholt i Buskerud. Ruten hadde vært privatdrevet frem til 1954, da den ble overtatt av NSB. Allerede i 1956 ble NSB Veholtruten, som da kun hadde to busser, innlemmet i NSB Krøderenrutene.
  

Revisjonen fra 19. nov. 2015 kl. 13:03

NSB849 001.jpg

Fakta

Byggeår: 1955
Karosseri: Larvik
Chassis: Volvo B614F
Motor: D67
Ytelse: 115 HK
Lengde: 11,17 m
Bredde: 2,30 m
Akselavstand: 5,20 m
Egenvekt: 6,63 tonn
Sitteplasser: 44
Ståplasser: 0
Plassering: Ulven

Denne bussen ble i 1955 levert til NSB Veholtruten, en rute som gikk fra Hønefoss over Ask til Veholt i Buskerud. Ruten hadde vært privatdrevet frem til 1954, da den ble overtatt av NSB. Allerede i 1956 ble NSB Veholtruten, som da kun hadde to busser, innlemmet i NSB Krøderenrutene.

I juni 1969 ble bussen solgt videre til NSB Kongsvingerrutene. Før den ble satt i trafikk igjen i april 1970 gjennomgikk den en full renovering av interiøret. Den fikk nå nye seter fra VBK, og Respatex-veggplater med imitert treverk. I 1976 ble den tatt ut av rutetrafikk og solgt til en privatperson i Ski. I 1978 ble den solgt videre og registrert som BL 57463 av Asker Heimeverns Ungdomsavdeling. Den skal også ha vært benyttet av Asker Røde Korps Hjelpekorps. I 1980 ble den avskiltet og satt til å forfalle. Et par år senere ble den kjøpt av LTF-medlem Hans Martin Kollerød og donert til foreningen. Bussen var nå i en rustrød farge, motoren gikk som en klokke, men bremsene trengte overhaling. I 1987 ble den lakkert som blå NSB-buss igjen, men først i 2005 ble den satt i kjørbar stand. Bussen er registrert, kjørbar, og leies ut med visse begrensninger.

Oversikt over bussens historie

Tidsepoke Eier Reg-nr Farge Merknad
1955-1956 NSB Veholtruten F-30151 Blå/grå  
1956-1969 NSB Krøderenrutene F-30151 Blå/grå  
1970-1976 NSB Kongsvingerrutene D-14849 Blå/grå  
1976-1978 Privatperson   Blå/grå  
1978-1980 Asker Heimeverns Ungdomsavdeling BL 57463 Rød/grå  
1980-1982 Asker Heimeverns Ungdomsavdeling   Rød/grå  
1982-1987 LTF   Rød/grå Bevart
1987-2005 LTF   Blå/grå Bevart
2005- LTF D-14849 Blå/grå Bevart