Forskjell mellom versjoner av «Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg»
m (Kategori) |
|||
Linje 5: | Linje 5: | ||
Det ble også produsert jernbane-, metro og sporvognsmateriell, fra 1986 under navnet MAN Gutehoffnungshütte Schienenverkehrstechnik AG. Det ble i 1990 overtatt av AEG, som beholdt navnet frem til 1993. MAN produserer fremdeles busser og lastebiler. | Det ble også produsert jernbane-, metro og sporvognsmateriell, fra 1986 under navnet MAN Gutehoffnungshütte Schienenverkehrstechnik AG. Det ble i 1990 overtatt av AEG, som beholdt navnet frem til 1993. MAN produserer fremdeles busser og lastebiler. | ||
[[Kategori:Bussfabrikanter]] | [[Kategori:Bussfabrikanter]] | ||
− | [[Kategori: | + | [[Kategori:Karosserifabrikker]] |
Nåværende revisjon fra 16. okt. 2015 kl. 21:23
Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg Etablert 1898 som Vereinigten Maschinenfabrik Augsburg und Maschinenbaugesellschaft Nürnberg AG, ved sammenslåing av Maschinenbau-AG Nürnberg og Maschinenfabrik Augsburg AG, endret i 1908 navn til Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg.
Produksjon av lastebiler i samarbeide med Saurer fra 1915, egen lastebilproduksjon fra 1920, busser fra 1930-tallet. I 1969 startet produksjonen av standardbusser etter VÖV-normen. I 1971 overtok MAN bussfabrikken Büssing, som ble til MAN-Büssing. I 2001 ble bussfabrikanten Gottlob Auwärter GmbH & Co. KG (Neoplan) også overtatt av MAN.
Det ble også produsert jernbane-, metro og sporvognsmateriell, fra 1986 under navnet MAN Gutehoffnungshütte Schienenverkehrstechnik AG. Det ble i 1990 overtatt av AEG, som beholdt navnet frem til 1993. MAN produserer fremdeles busser og lastebiler.