Kristiania Sporveisselskab nr 5

Fra Sporveismuseets vognsamling
Revisjon per 28. jan. 2016 kl. 21:32 av Anders Birkenes (diskusjon | bidrag) (Fikset link)
(diff) ← Eldre revisjon | Nåværende revisjon (diff) | Nyere revisjon → (diff)
Hopp til navigering Hopp til søk

KSS5 001.jpg

Fakta

Byggeår: 1875
Fabrikant: Stephenson
Understell: Stephenson (mangler)
Lengde: 4,65 m
Bredde: 2,00 m
Akselavstand: 1,38 m
Egenvekt: 1,80 tonn
Sitteplasser: 12
Ståplasser: 10
Plassering: Vinterbro


Ved første øyekast er det kanskje ikke så åpenbart at dette utstillingsobjektet er en hestesporvogn, ei heller at den har vært helt lik den restaurerte KSS 6 i Sporveismuseet. Nr. 5 representerer en annen tid og holdning enn dagens bruk-og-kast-samfunn. En uttjent sporvogn måtte ikke nødvendigvis hugges hvis den kunne brukes til noe annet. Da man la om til elektrisk drift høsten 1899 og tidlig i januar 1900 ble ti av de 29 opprinnelige vognene fra 1875 og 1877 brukt videre som tilhengere. Ytterligere noen ble beholdt i reserve, bl.a nr. 6 som senere skulle bli museumsvogn.

Flere av vognene ble solgt til privatpersoner og fant videre anvendelse som hytter. Ved sjøen Ørfiske i Nordmarka ble ikke mindre enn ni hestesporvogner satt opp som hytter. De hadde alle fått snekret på en rund vegg under plattformtaket i den ene enden, der det ble satt inn en vedovn, mens den andre plattformen også var bygd inn og brukt som entre. De skal først ha vært brukt som boliger, men senere som fritidshus. På 1970-tallet var kun tre av dem tilbake. LTF fikk overta restene av gamle nr. 9 i 1975, da den var eksakt hundre år gammel. Den var i svært dårlig forfatning, og er siden blitt demontert. Den tidligere nr. 5 var ennå i god stand, og i 1983 fikk vi overta også denne. Nå viste det seg ikke å være fullt så lett å hente vognkassen. Veien var et stykke unna og terrenget litt ulendt. Etter noen mislykkede forsøk åpenbarte løsningen seg i form av en gammel militærlastebil som ikke hadde noen problemer med å ta seg helt frem. Lastebilen ble parkert i en fordypning i terrenget slik at lasteplanet kom i passe høyde, og vognkassen lot seg nå dra ombord ved hjelp av stokker og ruller. I dag vitner nr. 5 om at en sporvogn kan brukes til mangt. Det er fullt mulig å restaurere vognen og lage hestesporvogn igjen. Spørsmålet er om man vil gjøre det. Som sliten gammel hytte og ex-sporvogn, med sittebenk og sengeplass og spartansk innredning ingen i dag ville ha tatt til takke med, er den helt komplett.

Tidsepoke Eier Internnr Merknad
1875-1900 Kristiania Sporveisselskab 5  
1900-1983 Familien Kvamme, Ørfiske   I bruk som hytte
1983- LTF