Kristiania Elektriske Sporvei nr 347

Fra Sporveismuseets vognsamling
Hopp til navigering Hopp til søk

KES347 001.jpg

Fakta

Byggeår: 1913
Fabrikant: Skabo
Lengde: 11,20 (vognk. 10,50 ) m
Bredde: 2,00 m
Akselavstand: 3,60 m
Egenvekt: 8,30 tonn
Sitteplasser: 24
Ståplasser: 36
Plassering: Vognhall 5




Motorvognene fra perioden 1912-1915 kalles SS-vogner etter leverandøren av den elektriske utrustningen, Siemens-Schuckert. Samtidig ble det levert tilhengervogner som er blitt hetende ”SS-tilhengere”, hvilket henspeiler mer på slektskapet med motorvognene enn det lille man kan finne av elektrisk utstyr fra samme leverandør.

Vognene 487-513 var av samme størrelse som de vanlige lange SS-motorvognene, 484-486 hadde noe korte plattformer. I tillegg hadde man vognene 635-646, som opprinnelig hadde vært korte, men som i 1925 både ble forlenget og gjort bredere.

Opprinnelig fulgte sporvognskonstruktørene en læresetning som sa at akselavstanden ikke burde være lenger enn 1/10 av minste kurveradius, noe som ga akselavstand 1,6-1,8 meter på de første typene. Ved århundreskiftet hadde sporveien i Wien med godt resultat økt akselavstanden til 3,6 meter eller 1/5 av kurveradien. Disse hadde dog fleksible akselføringer. I 1909 prøvde KES å øke akselavstanden til 3,2 meter med stive akselføringer, også det var vellykket. Med tilhengerne fra 1912 økte man like gjerne til 3,6 meter. Med unntak av serien KES 302-319 ble motorvognene holdt på 3,2 meter, og de som utgjorde unntaket ble senere bygd om. Men alle SS-tilhengerne som hadde ekstra lang akselavstand beholdt dette til de ble utrangert på 60-tallet.

Mens det gjennom årene ble foretatt svært få endringer på SS-motorvognene, ble det på tilhengerne i grunnen ikke foretatt endringer i det hele tatt. Og det var i grunnen oppsiktsvekkende at man så langt nord som i Oslo kunne finne tilhengere med åpne plattformer så sent som i 1968. Lignende måtte man ellers langt sør i Europa for å se. Vogn 497 var dessverre den eneste SS-tilhengeren som ble bevart. Den tidligere blåtrikken ble i 1968 malt opp som grønntrikk for å matche motorvogn 96. I 1980 ble den malt opp i Oslo Sporveiers farger igjen, da vi på den tiden ikke hadde noen motorvogn fra blåtrikken. Det ordnet seg imidlertid til jubilumsfeiringen i 1994, og tilhengeren ble nå delvis restaurert ved at plattformene ble fornyet, og hele toget 307+347 ble malt i blåtrikkens farger.

Tidsepoke Eier Internnr Farge Merknad
1913-1924 Kristiania Elektriske Sporvei 347 Blå  
1924-1968 Oslo Sporveier 497 Blå/krem  
1968-1980 Oslo Sporveier (disp av LTF) 347 Grønn Bevart, malt i fargene til KSS
1980-1994 LTF 497 Blå/krem Bevart
1994- LTF 347 Blå Bevart
OS numre Opprinnelig selskap og numre Byggeår Vognkasse-fabrikk Kjennetegn Utrangert Bevart
484-486 KES 174-176 1912 Skabo Kort plattform, 5 korte vinduer 1967-68  
487-490 KES 177-180 1913 Falkenried Lang plattform, 5 korte vinduer 1943-68  
491-499 KES 341-349 1913 Skabo Lang plattform, 5 korte vinduer 1962-68 497
500-505 KES 350-355 1914 Falkenried Lang plattform, 5 korte vinduer 1964-68  
506-513 KSS 292-299 (Opprinnelig 237-244) 1915 Skabo Lang plattform, 5 korte vinduer 1954-68  
635-640 KSS 286-291 1914 Skabo Forlenget pl, 5 korte vinduer, bred 1964-66  
641-646 KSS 280-285 1914 Skabo Kort plattform, 5 korte vinduer 1954-62