Åpne hovedmenyen

Endringer

Kristiania Elektriske Sporvei nr 347

44 byte fjernet, 15. nov. 2015 kl. 22:26
m
Diverse redigering etter migrering
'''Kristiania Elektriske Sporvei nr 347'''
<onlyinclude>
{{TrikkTilhenger{{{type|}}}|
byggeår=1913|
fabrikant=[[Skabo]]|
lengde=11,20 (vognk. 10,50 )|
bredde=2,00|
akselavstand=3,60|
sitteplasser=24|
ståplasser=36|
internnummer=[[Kristiania Elektriske Sporvei 347|KES 347]]|bilde=KES347_003KES347_001.jpg|plassering=?[[Vognhall 5]]}}
</onlyinclude>
Motorvognene fra perioden 1912-1915 kalles SS-vogner etter leverandøren av den elektriske utrustningen, Siemens-Schuckert. Samtidig ble det levert tilhengervogner som er blitt hetende ”SS-tilhengere”, hvilket henspeiler mer på slektskapet med motorvognene enn det lille man kan finne av elektrisk utstyr fra samme leverandør.
Mens det gjennom årene ble foretatt svært få endringer på SS-motorvognene, ble det på tilhengerne i grunnen ikke foretatt endringer i det hele tatt. Og det var i grunnen oppsiktsvekkende at man så langt nord som i Oslo kunne finne tilhengere med åpne plattformer så sent som i 1968. Lignende måtte man ellers langt sør i Europa for å se. Vogn 497 var dessverre den eneste SS-tilhengeren som ble bevart. Den tidligere blåtrikken ble i 1968 malt opp som grønntrikk for å matche motorvogn 96. I 1980 ble den malt opp i Oslo Sporveiers farger igjen, da vi på den tiden ikke hadde noen motorvogn fra blåtrikken. Det ordnet seg imidlertid til jubilumsfeiringen i 1994, og tilhengeren ble nå delvis restaurert ved at plattformene ble fornyet, og hele toget 307+347 ble malt i blåtrikkens farger.
 
  *Opprinnelig 237-244
{| class="wikitable"
|-
| 1968-1980
| [[Oslo Sporveier|Oslo Sporveier (disp av LTF)]]
| 347
| Grønn
|-
| 506-513
| KSS 292-299*(Opprinnelig 237-244)
| 1915
| Skabo
<div class="noprint">
<gallery>
File:KES347_001.jpg
File:KES347_003.jpg
File:KES347_004.jpg
File:KES347_005.jpg