Åpne hovedmenyen

Endringer

Kristiania Elektriske Sporvei nr 347

55 byte fjernet, 14. mai 2016 kl. 10:08
m
Lagt til og endret linker
'''Kristiania Elektriske Sporvei nr 347'''
<onlyinclude>
{{TrikkTilhenger{{{type|}}}|
byggeår=1913|
fabrikant=[[Skabo]]|
lengde=11,20 (vognk. 10,50 )|
bredde=2,00|
akselavstand=3,60|
sitteplasser=24|
ståplasser=36|
internnummer=Kristiania Elektriske Sporvei [[KES 347]]|bilde=KES347_003KES347_001.jpg|plassering=?[[Vognhall 5]]}}
</onlyinclude>
Motorvognene fra perioden 1912-1915 kalles SS-vogner etter leverandøren av den elektriske utrustningen, Siemens-Schuckert. Samtidig ble det levert tilhengervogner som er blitt hetende ”SS-tilhengere”, hvilket henspeiler mer på slektskapet med motorvognene enn det lille man kan finne av elektrisk utstyr fra samme leverandør.
Opprinnelig fulgte sporvognskonstruktørene en læresetning som sa at akselavstanden ikke burde være lenger enn 1/10 av minste kurveradius, noe som ga akselavstand 1,6-1,8 meter på de første typene. Ved århundreskiftet hadde sporveien i Wien med godt resultat økt akselavstanden til 3,6 meter eller 1/5 av kurveradien. Disse hadde dog fleksible akselføringer. I 1909 prøvde KES å øke akselavstanden til 3,2 meter med stive akselføringer, også det var vellykket. Med tilhengerne fra 1912 økte man like gjerne til 3,6 meter. Med unntak av serien KES 302-319 ble motorvognene holdt på 3,2 meter, og de som utgjorde unntaket ble senere bygd om. Men alle SS-tilhengerne som hadde ekstra lang akselavstand beholdt dette til de ble utrangert på 60-tallet.
Mens det gjennom årene ble foretatt svært få endringer på SS-motorvognene, ble det på tilhengerne i grunnen ikke foretatt endringer i det hele tatt. Og det var i grunnen oppsiktsvekkende at man så langt nord som i Oslo kunne finne tilhengere med åpne plattformer så sent som i 1968. Lignende måtte man ellers langt sør i Europa for å se. Vogn 497 var dessverre den eneste SS-tilhengeren som ble bevart. Den tidligere blåtrikken ble i 1968 malt opp som grønntrikk for å matche [[KSS 96|motorvogn 96]]. I 1980 ble den malt opp i Oslo Sporveiers farger igjen, da vi på den tiden ikke hadde noen motorvogn fra blåtrikken. Det ordnet seg imidlertid til jubilumsfeiringen i 1994, og tilhengeren ble nå delvis restaurert ved at plattformene ble fornyet, og hele toget [[KES 307|307]]+347 ble malt i blåtrikkens farger.   *Opprinnelig 237-244
{| class="wikitable"
|-
| 1968-1980
| [[Oslo Sporveier|Oslo Sporveier (disp av LTF)]]
| 347
| Grønn
| Lang plattform, 5 korte vinduer
| 1962-68
| [[KES 497347|497]]
|-
| 500-505
|-
| 506-513
| KSS 292-299*(Opprinnelig 237-244)
| 1915
| Skabo
<div class="noprint">
<gallery>
File:KES347_001.jpg
File:KES347_003.jpg
File:KES347_004.jpg
File:KES347_005.jpg