Endringer

Hopp til navigering Hopp til søk

Kristiania Elektriske Sporvei nr 322

1 531 byte fjernet, 14. mai 2016 kl. 14:41
m
Robot: Legger til kategorien Trikk
Unkown link href: http://vognparksporveismuseet.atwebpages.com/vognpark/selskapene.htm#KES
<onlyinclude>
{{Trikk{{{type|}}}|
byggeår=1918 <noinclude> (vognkasse fra 1899)</noinclude>|fabrikant=[[KES ]] / [[Falkenried]]|
el-utstyr=[[SS]]|
motor=D58wf|
ytelse=2x42|
lengde=10,30 (vognk. |lengde_vognkasse=9,60 )|
bredde=2,00|
akselavstand=3,20|
ståplasser=44|
internnummer=[[KES 322]]|
bilde=KES322_002KES322_001.jpg|plassering=?[[Vognhall 5]]}}
</onlyinclude>
Kristiana Elektriske Sporvei anla Lilleakerbanen og åpnet den frem til Øraker i 1919. En typisk forstadsbane hadde fortjent å få typiske forstadsvogner med boggier, og det skulle den da også komme til å få fem år senere, da banen ble forlenget til Haslum og Avløs. Men i første omgang måtte den bli betjent med ti vanlige bysporvogner, selvbygde motorvogner av SS-typen, basert på de store leveransene av nye vogner i 1913-1915. Om vognene var nye med noen brukte deler, eller om det var gamle vogner som ble modernisert, se det får være et definisjonsspørsmål. Vognene 320-329 stod ferdige mellom 1918 og 1920, vår vogn i 1918.
Om vi tar med historien til vognkassens kupé, som en gang var litt av Blåtrikkens Union-vogn nr. 24 fra 1899, via Lilleakerbanen, bytrikken, og et liv som arbeidsvogn og som ikke endte før i 1996, så er det ingen trikk som har vært aktiv og en del av byens historie lenger enn det. Nettopp dette lange liv parallelt med at byen vokste har gitt inspirasjon til en spesialutstilling, nå innredet i kupeen, der trikkens og byens utvikling ses i sammenheng, periode for periode. Utvendig er vognen igjen blitt Blåtrikk-blå, men mangler fortsatt noen detaljer, som tidsriktige skilter og stafferinger.
 
*Opprinnelig 221-227
{| class="wikitable"
| Bevart
|}
{| class="wikitable"|-! OS numre! Opprinnelig selskap og numre! Byggeår! Vognkasse-fabrikk! Kjennetegn! Utrangert! Bevart|-| 41-47| KSS 61-67*| 1912| Skabo| Kort pl, langt-kort-langt vindu| 1951-63|  |-| 48-57| KES 320-329| 1918-20| KES/Falkenried| Kort pl, langt-kort-langt vindu| 1952-67| 50|-| 58-60| KES 194-196| 1912| Skabo| Forlenget pl, langt-kort-langt vindu| 1946-66|  |-| 61-63| KES 197-199| 1913| Skabo| Lang pl, langt-kort-langt vindu| 1946-60|  |-| 64-65| KES 300-301| 1913| Skabo| Lang pl, langt-kort-langt vindu| 1966-67|  |-| 66-67| KSS 501-502| 1914| Falkenried| Lang pl, langt-kort-langt vindu| 1966|  |-| 68-74| KSS 68-74| 1913| Falkenried| Lang pl, langt-kort-langt vindu| 1966-68| [[KES 70, 71, 74|70, 71, 74]]|-| 75-82| KSS 75-82| 1913| Skabo| Lang pl, langt-kort-langt vindu| 1966-68|  |-| 83-92| KSS 83-92| 1913| Falkenried| Lang pl, langt-kort-langt vindu| 1962-68| [[KES 87, 90, 91|87, 90, 91]]|-| 93-100| KSS 93-100| 1914| Skabo| Lang pl, langt-kort-langt vindu| 1966-68| [[KES 95, 96|95, 96]]|-| 101-102| KSS 503-504| 1914| Falkenried| Lang pl, langt-kort-langt vindu| 1953-66|  |-| 103-110| KES 302-309| 1913| Herbrand| Lang pl, 5 korte vinduer| 1966-68| [[KES 108|108]]|-| 111-114| KES 310-313| 1913| Falkenried| Lang pl, 5 korte vinduer| 1966-68|  |-| 115-120| KES 314-319| 1914| Herbrand| Lang pl, 5 korte vinduer| 1944-68|  |{Oversikt over type SS}}
<div class="noprint">
<gallery>
File:KES322_001.jpg
File:KES322_002.jpg
File:KES322_003.jpg
File:KES322_005.jpg
</gallery>
</div>
 
[[Kategori:Trikk]]
1 454

redigeringer

Navigasjonsmeny