Forskjell mellom versjoner av «KTP InfraPartner nr 372 004»

Fra Sporveismuseets vognsamling
Hopp til navigering Hopp til søk
(bot: Automatisk import)
 
m (Fikset link)
 
(7 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke)
Linje 1: Linje 1:
 
<onlyinclude>
 
<onlyinclude>
{{Trikk{{{type|}}}|
+
{{Arbeidsredskap{{{type|}}}|
 
byggeår=1989|
 
byggeår=1989|
 
fabrikant=[[Zweiweg]] / [[Mercedes]]|
 
fabrikant=[[Zweiweg]] / [[Mercedes]]|
 +
chassis=[[Mercedes]] Unimog U16001|
 
motor=OM 366|
 
motor=OM 366|
 
ytelse=156  (115 )|
 
ytelse=156  (115 )|
lengde=4,40 (5,55 ed plog)|
+
lengde=4,40 (5,55 m med plog)|
 
bredde=2,10|
 
bredde=2,10|
 
akselavstand=2,60|
 
akselavstand=2,60|
Linje 11: Linje 12:
 
sitteplasser=2|
 
sitteplasser=2|
 
ståplasser=-|
 
ståplasser=-|
internnummer=KTP InfraPartner 372004 ex OS 16173|
+
internnummer=[[KTP InfraPartner nr 372 004]] (Skinnebil)|
bilde=OS16173_002.jpg|
+
bilde=OS16173_001.jpg|
plassering=?}}
+
plassering=[[Vinterbro]]}}
 
</onlyinclude>
 
</onlyinclude>
 
Dette er et motorredskap med mange funksjoner, bygd spesielt for å kunne gå på skinnegang. Bilen er av typen Unimog, bygd av Mercedes og av firmaet Zweiweg modifisert for å kunne gå på skinner. Foran og bak har den hjul med flenser, som senkes hydraulisk og styrer bilen når den går på skinner. Gummihjulene er plassert slik at de passer akkurat oppå skinnegangen, og det er også disse som besørger fremdriften når styrehjulene er senket.
 
Dette er et motorredskap med mange funksjoner, bygd spesielt for å kunne gå på skinnegang. Bilen er av typen Unimog, bygd av Mercedes og av firmaet Zweiweg modifisert for å kunne gå på skinner. Foran og bak har den hjul med flenser, som senkes hydraulisk og styrer bilen når den går på skinner. Gummihjulene er plassert slik at de passer akkurat oppå skinnegangen, og det er også disse som besørger fremdriften når styrehjulene er senket.
Linje 30: Linje 31:
 
|-
 
|-
 
| 1989-2007
 
| 1989-2007
| [[Oslo Sporveier - Sporvognsdivisjonens baneavd.]]
+
| [[Oslo Sporveier|Oslo Sporveier - Sporvognsdivisjonens baneavd.]]
 
| 16173
 
| 16173
 
| DH 7795
 
| DH 7795
Linje 36: Linje 37:
 
|-
 
|-
 
| 2007-2012
 
| 2007-2012
| [[Kollektivtransportproduksjon - InfraPartner]]
+
| Kollektivtransportproduksjon - InfraPartner
 
| 372004
 
| 372004
 
| DH 7795
 
| DH 7795
Linje 50: Linje 51:
 
<gallery>
 
<gallery>
 
File:OS16173_001.jpg
 
File:OS16173_001.jpg
File:OS16173_002.jpg
 
 
File:OS16173_003.jpg
 
File:OS16173_003.jpg
 
File:OS16173_005.jpg
 
File:OS16173_005.jpg
 +
Fil:Unimog og lastebil Vinterbro.jpeg
 +
Fil:Unimog brøyting Vinterbro.jpeg
 
</gallery>
 
</gallery>
 
</div>
 
</div>

Nåværende revisjon fra 14. feb. 2016 kl. 21:57

OS16173 001.jpg

Fakta

Byggeår: 1989
Fabrikant: Zweiweg / Mercedes
Chassis: Mercedes Unimog U16001
Motor: OM 366
Ytelse: 156 (115 )
Lengde: 4,40 (5,55 m med plog)
Bredde: 2,10
Akselavstand: 2,60
Egenvekt: 6,45
Sitteplasser: 2
Plassering: Vinterbro


Dette er et motorredskap med mange funksjoner, bygd spesielt for å kunne gå på skinnegang. Bilen er av typen Unimog, bygd av Mercedes og av firmaet Zweiweg modifisert for å kunne gå på skinner. Foran og bak har den hjul med flenser, som senkes hydraulisk og styrer bilen når den går på skinner. Gummihjulene er plassert slik at de passer akkurat oppå skinnegangen, og det er også disse som besørger fremdriften når styrehjulene er senket.

Bilen ble anskaffet i 1989 av Sporvognsdivisjonens baneavdeling i Oslo Sporveier. I 2007 ble baneavdelingen ved en omorganisering skilt ut som en forretningsmessig drevet entreprenørvirksomhet ved navn InfraPartner - men midlertidig som en enhet i Kollektivtransportproduksjon AS, som ble det nye navnet på store deler av det gamle Oslo Sporveier. Bilen har vært benyttet til snørydding, og kan skifte mellom plog, børste og snøfreser i fronten. For tiden er den utstyrt med lasteplan, men har også hatt tank for strøsalt. I sommerhalvåret har den vært benyttet ved forskjellige typer skinnearbeider.

Tidlig i 2012 er bilen tatt ut av tjeneste etter drøye 22 år, men den er god stand og vil bli benyttet videre til anleggsarbeide for foreningen. Den er ikke minst et godt egnet redskap til trekking av sporvogner, hvilket den har bevist ved å trekke tre sammenkoblede vogner på nær 100 tonn gjennom en kurve.

Tidsepoke Eier Internnr Reg-nr Farge
1989-2007 Oslo Sporveier - Sporvognsdivisjonens baneavd. 16173 DH 7795 Gul
2007-2012 Kollektivtransportproduksjon - InfraPartner 372004 DH 7795 Gul
2012- LTF 372004 DH 7795 Gul