Ingeniør M. O. Schøyens Bilcentraler AS

Fra Sporveismuseets vognsamling
Revisjon per 16. okt. 2015 kl. 21:36 av Pywikibot (diskusjon | bidrag) (bot: Automatisk import)
(diff) ← Eldre revisjon | Nåværende revisjon (diff) | Nyere revisjon → (diff)
Hopp til navigering Hopp til søk

Ingeniør M. O. Schøyens Bilcentraler AS Etablert 1921 av Martin Olsen Schøyen som oppfølger av Schøyens Lægebilcentral fra 1919. Startet i 1921 med rutene fra Kristiania til Hønefoss, Drøbak, Lommedalen via Røa, Snarøen, Stabekk, Ljan, fortsatte i 1922 med ruter til Sandviken og Fagernes, 1923 til Sørkedalen via Røa, Bygdø og Drammen, 1924 til Maridalen, 1925 til Grorud og Nittedal, 1926 til Landøen og Slemmestad. Rutene ble i de første årene drevet med åpne 7-setere, men etterhvert større biler, og fra omkring 1923 busser. I 1926-27 ble hver av rutene omgjort til aksjeselskaper, mens SBC deretter fungerte som administrasjonsselskap for disse. Senere er det opprettet flere ruter og datterselskaper: AS Nordstrandruten og AS Modumsrutene fra 1927, Lofthusruten fra 1932, AS Maridalsruten fra 1943, Rutebilene II AS (Malmøysundruten og Gressbaneruten) i 1951. SBC var lenge Norges største busselskap.   I 1973 overtok Oslo Sporveier konsesjonen på SBCs innenbys ruter, men lot SBC kjøre disse på kontrakt. Mot slutten av 90-tallet ekspanderte SBC virksomheten gjennom holdingselskapet Schøyen Gruppen AS, som inngikk partnerskap med amerikanske banken Goldman Sachs og startet det nederlandske busselskapet Concordia Bus BV med eierforholdet 49-51%. I 1999 kjøpte Schøyen/Concordia busselskapene Stagecoach og Swebus, og overtok nå trafikk i Oppland og Hedmark.   I 2004-05 ble rutene i Akershus satt ut på anbud, og Concordia vant Nesodden, men mistet sitt gamle domene i Nittedal. Samtidig gjennomgikk Concordia en finansiell krise som reduserte det norske eierskapet fra 49 til 2%. Concordia mistet flere anbud i Oslo og kjører siden 2006 ikke lenger i hovedstaden, men har ruter i Akershus, Østfold, Vestfold, Oppland, Hedmark og Hordaland. Fra 2007 heter den norske delen av selskapet Concordia Bus Norge, og fra samme tid brukes ikke lenger navnet Ingeniør M. O. Schøyens Bilcentraler. I 2009 endret selskapet navn til Nobina Norge AS.