Forskjell mellom versjoner av «Holmenkolbanen nr L2»

Fra Sporveismuseets vognsamling
Hopp til navigering Hopp til søk
(bot: Automatisk import)
 
m (Diverse redigering etter migrering)
Linje 1: Linje 1:
Unkown link href: http://vognparksporveismuseet.atwebpages.com/vognpark/selskapene.htm#HKB
 
 
<onlyinclude>
 
<onlyinclude>
 
{{Trikk{{{type|}}}|
 
{{Trikk{{{type|}}}|
Linje 7: Linje 6:
 
motor=548a|
 
motor=548a|
 
ytelse=2x70|
 
ytelse=2x70|
lengde=6,16 (vognk. 5,78 )|
+
lengde=6,16|
 +
vognkasse=5,78|
 
bredde=2,81|
 
bredde=2,81|
 
akselavstand=2,80|
 
akselavstand=2,80|
Linje 13: Linje 13:
 
sitteplasser=-|
 
sitteplasser=-|
 
ståplasser=-|
 
ståplasser=-|
internnummer=Holmenkolbanen L2|
+
internnummer=[[HKB L2]] (Lokomotiv)|
bilde=HKBL2_002.jpg|
+
bilde=HKBL2_001.jpg|
plassering=?}}
+
plassering=[[Vinterbro]]}}
 
</onlyinclude>
 
</onlyinclude>
 
Holmenkolbanen anskaffet i 1918 to elektriske lokomotiver til å dra godstog og arbeidsvogner på banen, L1 og L2. De hadde opprinnelig sentralhytte, dvs et lite førerhus midt på, og lignet litt på et lokomotiv som Skabo hadde levert til Rjukanbanen i 1911.
 
Holmenkolbanen anskaffet i 1918 to elektriske lokomotiver til å dra godstog og arbeidsvogner på banen, L1 og L2. De hadde opprinnelig sentralhytte, dvs et lite førerhus midt på, og lignet litt på et lokomotiv som Skabo hadde levert til Rjukanbanen i 1911.
Linje 42: Linje 42:
 
|-
 
|-
 
| 1975-1988
 
| 1975-1988
| [[HKB (Oslo Sporveier)]]
+
| [[Oslo Sporveier|HKB (Oslo Sporveier)]]
 
| 257
 
| 257
 
| Burgunderrød
 
| Burgunderrød
Linje 55: Linje 55:
 
<div class="noprint">
 
<div class="noprint">
 
<gallery>
 
<gallery>
File:HKBL2_001.jpg
 
File:HKBL2_002.jpg
 
 
File:HKBL2_003.jpg
 
File:HKBL2_003.jpg
 
File:HKBL2_005.jpg
 
File:HKBL2_005.jpg
 
</gallery>
 
</gallery>
 
</div>
 
</div>
 +
[[Kategori:Arbeidsvogner]]

Revisjonen fra 14. mai 2016 kl. 13:27

HKBL2 001.jpg

Fakta

Byggeår: 1955 (1918)
Fabrikant: HKB (oppr. Skabo)
El-utstyr: Westinghouse
Motor: 548a
Ytelse: 2x70 kW
Lengde: 6,16 m
Vognkasse: m
Bredde: 2,81 m
Akselavstand: 2,80 m
Egenvekt: ? tonn
Sitteplasser: -
Ståplasser: -
Plassering: Vinterbro


Holmenkolbanen anskaffet i 1918 to elektriske lokomotiver til å dra godstog og arbeidsvogner på banen, L1 og L2. De hadde opprinnelig sentralhytte, dvs et lite førerhus midt på, og lignet litt på et lokomotiv som Skabo hadde levert til Rjukanbanen i 1911.

I 1955 ble begge bygd om slik at de fikk en stor vognkasse med god plass til dem som skulle være med, arbeidslag f.eks. Til ombyggingen brukte man muligens stenderverk og deler fra noen av de mange trafikkvognene som også ble bygd om på samme tid. Samtidig ble det for første gang montert skinnebremser, da vognene de trakk gjerne ikke hadde driftsbremser. Da Oslo Sporveier overtok banen i 1975 fikk lokene offisielt nye numre, 256 og 257, men ingen fjernet de gamle, og de ble omtalt som L1 og L2 helt til de ble utrangert i henholdsvis 1986 og 1988. LTF overtok da L2.

Tidsepoke Eier Internnr Farge Merknad
1918-1955 Holmenkolbanen L2 Teak Lokomotiv med sentralhytte
1955-1975 Holmenkolbanen L2 Burgunderrød Ombygd med ny vognkasse
1975-1988 HKB (Oslo Sporveier) 257 Burgunderrød  
1988- LTF L2 Burgunderrød Bevart