Holmenkolbanen nr 501

Fra Sporveismuseets vognsamling
Revisjon per 5. nov. 2015 kl. 18:28 av Pywikibot (diskusjon | bidrag) (robot: automatisk teksterstatning: (-HKB (Oslo Sporveier) +HKB (Oslo Sporveier)))
(diff) ← Eldre revisjon | Nåværende revisjon (diff) | Nyere revisjon → (diff)
Hopp til navigering Hopp til søk

HKB501 002.jpg

Fakta

Byggeår: 1947
Fabrikant: Skabo
El-utstyr: NEBB
Motor: GDTM 232
Ytelse: 6x71 kW
Lengde: 25,65 m
Bredde: 3,20 m
Akselavstand: 2,10 m
Boggiavstand: 9,50 m
Egenvekt: 42,40 tonn
Sitteplasser: 118
Ståplasser: 150
Plassering: Alnabru


I 1939 kom AS Holmenkolbanens første to stålvogner. Ganske snart kom man på ideen om å lage en enda større vogn ved å dele den i to og la begge halvdeler hvile på hver sin boggi samt en felles boggi. Prinsippet med å la to vogner hvile på én boggi er kjent fra jernbanen som ”Jakobs-boggi”, noe som gir både stødigere gange og lavere kostnader. På HKBs vogner ble det gjort en spesiell vri, begge vognkassene ble lagret oppå hverandre i senter av boggien. Dermed kunne man lage de tre boggiene på vognen like, alle motoriserte. Hver boggi utgjorde en separat gruppe med motorer viklet for 600 volt og koblet med sitt eget sett motstander, kontaktorer etc. Det skulle være mulig å gå mellom de to halvdelene, men siden bare konduktøren hadde behov for dette holdt det med enkle dører gavlveggene og stigbrett mellom.

Tre slike vogner ble bestilt allerede i 1940, men krigen forsinket oppstarten, og de stod derfor ikke ferdig før i 1947. Vognene fikk numrene 501-503, og de ble opprinnelig brukt på Røabanen. På 70-tallet var de oftest å se på Sognsvannslinjen, men de har også vært å se på Frognerseterlinjen når det var mye trafikk der. Som nevnt bestod muligheten for å la konduktøren vandre mellom de to vognhalvdelene, men i praksis ble ikke dette gjort og man endte derfor opp med en tremannsbetjent vogn. Omkring 1960 ble den avrundede skjørtekanten fjernet, antagelig for å gjøre vedlikeholdet lettere. Vognene var opprinnelig malt brune. På 60- og 70-tallet var de burgunderrøde, og ble et par år etter at Oslo Sporveier overtok driften av HKB i 1975 fulgt av en lysere rødfarge lik T-banens. Omkring 1980 fikk vognene også påsatt tall i fronten, noe som hadde vært fraværende på alle Holmenkolbanens vogner. I 1981 ble vogn 501 malt mørkeblå som Kolsåsbanens vogner, og gikk da også i trafikk der en stund. I 1986 ble vognene, som nå var i dårlig stand, satt bort. Nr 503 ble ganske snart skrotet. Men 501 ble derimot tatt inn til rehabilitering og kom i 1989 ut i Sporveiens nydesign, rødt med blått rundt vinduene og på dørene. Rehabiliteringen falt så dyr at man droppet å gjøre det samme med nr 502. Nr 501 fungerte deretter som reservevogn ut året 1994, oftest som daglig chartret vogn til og fra en barnehage på Voksenkollen. Vognen disponeres nå av LTF, mens Ruter AS ivaretar ansvaret for lagring. I 2011 ble den av LTF malt opp i den burgunderrøde fargen den hadde på 60- og 70-tallet.

Oversikt over vognens historie

Tidsepoke Eier Internnr Farge Merknad
1947-ca 1962 Holmenkolbanen 501 Brun  
Ca 1962-1975 Holmenkolbanen 501 Burgunderrød  
1975-1981 HKB (Oslo Sporveier) 501 Rød  
1981-1986 Oslo Sporveier 501 Blå  
1986-1989 Oslo Sporveier 501 Blå Bortsatt og senere istandsatt
1989-1994 Oslo Sporveier 501 Rød/blå  
1994-2011 Oslo Sporveier 501 Rød/blå Bevart
2011- Oslo Sporveier 501 Burgunderrød Bevart