Åpne hovedmenyen

Endringer

Holmenkolbanen nr 501

24 byte lagt til, 25. okt. 2015 kl. 11:18
m
Plassering
ståplasser=150|
internnummer=[[HKB 501]]|
bilde=HKB501_002.jpg|plassering=[[Alnabru]]}}
</onlyinclude>
I 1939 kom AS Holmenkolbanens første to stålvogner. Ganske snart kom man på ideen om å lage en enda større vogn ved å dele den i to og la begge halvdeler hvile på hver sin boggi samt en felles boggi. Prinsippet med å la to vogner hvile på én boggi er kjent fra jernbanen som ”Jakobs-boggi”, noe som gir både stødigere gange og lavere kostnader. På HKBs vogner ble det gjort en spesiell vri, begge vognkassene ble lagret oppå hverandre i senter av boggien. Dermed kunne man lage de tre boggiene på vognen like, alle motoriserte. Hver boggi utgjorde en separat gruppe med motorer viklet for 600 volt og koblet med sitt eget sett motstander, kontaktorer etc. Det skulle være mulig å gå mellom de to halvdelene, men siden bare konduktøren hadde behov for dette holdt det med enkle dører gavlveggene og stigbrett mellom.