Endringer

Hopp til navigering Hopp til søk

Holmenkolbanen nr 42

50 byte lagt til, 5. nov. 2015 kl. 19:28
m
robot: automatisk teksterstatning: (-HKB (Oslo Sporveier) +HKB (Oslo Sporveier))
De ombygde gjennomstrømningsvognene ble med ett unntak utrangert i perioden 1978-1983. Vogn 42 ble utrangert i 1982 og gitt til LTF. Noen år senere tok man også den tilsvarende vogn 110. Dermed fristilte man nr 42 som kandidat til rekonstruering av første generasjons boggivogner. Den aller første, nr 31, fantes og var bevart, likeledes nr 32, men ombyggingen av disse hadde vært svært omfattende da de ble midtinngangsvogner på 40-tallet. Nr 42 derimot hadde mye av det opprinnelige stenderverket, og i prinsippet var det kun plattformene som var bygd nye i 1952. Midt på 90-tallet ble det gjennom Sporveishistorisk Råd bevilget midler til en slik rekonstruksjon, og arbeidet satt i gang på det gamle HKB-verkstedet under ledelse av primus motor Geir Holme. For anledningen ble også pensjonerte snekkere fra samme verksted hyret inn. Frontene ble enda en gang bygd helt på ny, to endevegger og en skillevegg mellom røyke- og ikkerøyke-kupé likeså, mens en rekke messingdetaljer måtte støpes på ny. HKB 42 stod klar i fordums prakt til banens hundreårsjubileum i 1998. I senere tid har mulighetene til kjøring vært begrenset, og ser nå ut til å forsvinne helt. I 2010 plukkes kjøreledningen på Frognerseterlinjen ned for godt og umuliggjør kjøring med de vognene som i et århundre preget banen.
==Oversikt over vognens historie==
{| class="wikitable"
|-
|-
| 1975-1982
| [[Oslo Sporveier|HKB (Oslo Sporveier)]]
| 42
| Teak
1 454

redigeringer

Navigasjonsmeny