Åpne hovedmenyen

Endringer

Holmenkolbanen nr 31

101 byte lagt til, 5. nov. 2015 kl. 19:28
m
robot: automatisk teksterstatning: (-HKB (Oslo Sporveier) +HKB (Oslo Sporveier))
<onlyinclude>
{{T-bane{{{type|}}}|
byggeår=1909-10 <noinclude> (ombygd 1949)</noinclude>|
fabrikant=[[Skabo]]|
boggier=[[Skabo]]|
sitteplasser=74|
ståplasser=60|
internnummer=[[HKB 31]]|bilde=HKB31_002.jpg|plassering=[[Alnabru]]}}
</onlyinclude>
Da Holmenkolbanen åpnet i 1898 var materiellet regulære sporvogner, og planen var også at disse skulle følge bytrikken til sentrum. Ti år senere var den tanken forlatt, og man begynte å sysle med planer om tunnel og større vogner. På en reise i USA hadde direktøren sett store brede boggivogner, og slike skulle tjene som modell for Holmenkolbanens neste generasjon vogner.
Etter utrangeringen er den blitt lagret på tildels fuktige steder og har dessverre forfalt kraftig. Søstervognen [[HKB 32|nr 32]] er også bevart, vognkassen på denne er i en bedre forfatning, men den mangler helt interiør etter å fungert som arbeidsvogn siden 1968. Skal man restaurere en slik vogn vil det kanskje være regningssvarende å satse på [[HKB 32|nr 32]] og komplettere den med interiørdeler fra nr 31. Men kan man da få seg til å slakte og skrote vogn 31 med over hundre års historie? Ennå finnes muligheten til å rekonstruere vognen slik den så ut i 1910. Det vil være et omfattende arbeide for å komme til et resultat som ikke er så veldig forskjellig fra den totalrestaurerte HKB nr 42. Man kan velge å la kommende generasjoner ta den avgjørelsen dersom man ser seg råd til å oppbevare vogn 31. Vognen disponeres av LTF. Ruter AS ivaretar ansvaret for lagring.
==Oversikt over vognens historie==
{| class="wikitable"
|-
|-
| 1975-1978
| [[Oslo Sporveier|HKB (Oslo Sporveier)]]
| 31
| Teak
1 454

redigeringer