Forskjell mellom versjoner av «Holmenkolbanen nr 205»

Fra Sporveismuseets vognsamling
Hopp til navigering Hopp til søk
(bot: Automatisk import)
 
m (robot: automatisk teksterstatning: (-HKB (Oslo Sporveier) +HKB (Oslo Sporveier)))
 
(5 mellomliggende revisjoner av 2 brukere er ikke vist)
Linje 14: Linje 14:
 
sitteplasser=72|
 
sitteplasser=72|
 
ståplasser=50|
 
ståplasser=50|
internnummer=Holmenkolbanen 205|
+
internnummer=[[HKB 205]]|
bilde=HKB205_004.jpg}}
+
bilde=HKB205_004.jpg|
 +
plassering=[[Alnabru]]}}
 
</onlyinclude>
 
</onlyinclude>
 
Sognsvannsbanen ble bygd av selskapet AS Akersbanerne, og de bestilte også bygging av fem vogner fra Skabo. Innen Sognsvannsbanen ble åpnet i 1934 hadde Aker kommune fått større innflytelse på AS Holmenkolbanen, og både drift og vogner ble nå overlatt til dem. Vognene, som ble nummerert 201-205, hadde stilmessig mye til felles med HKBs øvrige midtinngangsvogner, men var teknisk ganske så forskjellige. Motorene var viklet for 300 volt, krevde mindre volum og muliggjorde hjul med mindre diameter. Kontrolleren var svært uvanlig, det var en hovedstrømskontroller bygd i to etasjer, den ene for førende vogn, den andre for en eventuelt tilkoblet vogn via en sterkstrømskabel. I tillegg var det på hver vogn fullt sett med motstander og automatbryter for styring av to vogner. Utstyret ble dog bare prøvd, vognene gikk alltid enkeltvis.
 
Sognsvannsbanen ble bygd av selskapet AS Akersbanerne, og de bestilte også bygging av fem vogner fra Skabo. Innen Sognsvannsbanen ble åpnet i 1934 hadde Aker kommune fått større innflytelse på AS Holmenkolbanen, og både drift og vogner ble nå overlatt til dem. Vognene, som ble nummerert 201-205, hadde stilmessig mye til felles med HKBs øvrige midtinngangsvogner, men var teknisk ganske så forskjellige. Motorene var viklet for 300 volt, krevde mindre volum og muliggjorde hjul med mindre diameter. Kontrolleren var svært uvanlig, det var en hovedstrømskontroller bygd i to etasjer, den ene for førende vogn, den andre for en eventuelt tilkoblet vogn via en sterkstrømskabel. I tillegg var det på hver vogn fullt sett med motstander og automatbryter for styring av to vogner. Utstyret ble dog bare prøvd, vognene gikk alltid enkeltvis.
Linje 21: Linje 22:
 
De var bygd for Sognsvannsbanen, men ble etterhvert brukt like mye på de andre banene. I 1977 ble typen utrangert for godt, og vogn 205 overtatt av LTF.
 
De var bygd for Sognsvannsbanen, men ble etterhvert brukt like mye på de andre banene. I 1977 ble typen utrangert for godt, og vogn 205 overtatt av LTF.
  
 +
==Oversikt over vognens historie==
 
{| class="wikitable"
 
{| class="wikitable"
 
|-
 
|-
Linje 36: Linje 38:
 
|-
 
|-
 
| 1975-1977
 
| 1975-1977
| [[HKB (Oslo Sporveier)]]
+
| [[Oslo Sporveier|HKB (Oslo Sporveier)]]
 
| 205
 
| 205
 
| Teak
 
| Teak

Nåværende revisjon fra 5. nov. 2015 kl. 19:28

HKB205 004.jpg

Fakta

Byggeår: 1934
Fabrikant: Skabo
El-utstyr: Siemens-Schuckert / NEBB
Motor: GDTM2305
Ytelse: 4x75 kW
Lengde: 15,74 (vognk. 15,30 ) m
Bredde: 3,10 m
Akselavstand: 2,10 m
Boggiavstand: 10,00 m
Egenvekt: 30,50 tonn
Sitteplasser: 72
Ståplasser: 50
Plassering: Alnabru


Sognsvannsbanen ble bygd av selskapet AS Akersbanerne, og de bestilte også bygging av fem vogner fra Skabo. Innen Sognsvannsbanen ble åpnet i 1934 hadde Aker kommune fått større innflytelse på AS Holmenkolbanen, og både drift og vogner ble nå overlatt til dem. Vognene, som ble nummerert 201-205, hadde stilmessig mye til felles med HKBs øvrige midtinngangsvogner, men var teknisk ganske så forskjellige. Motorene var viklet for 300 volt, krevde mindre volum og muliggjorde hjul med mindre diameter. Kontrolleren var svært uvanlig, det var en hovedstrømskontroller bygd i to etasjer, den ene for førende vogn, den andre for en eventuelt tilkoblet vogn via en sterkstrømskabel. I tillegg var det på hver vogn fullt sett med motstander og automatbryter for styring av to vogner. Utstyret ble dog bare prøvd, vognene gikk alltid enkeltvis.

De var bygd for Sognsvannsbanen, men ble etterhvert brukt like mye på de andre banene. I 1977 ble typen utrangert for godt, og vogn 205 overtatt av LTF.

Oversikt over vognens historie

Tidsepoke Eier Internnr Farge Merknad
1934-1975 Holmenkolbanen 205 Teak  
1975-1977 HKB (Oslo Sporveier) 205 Teak  
1977- LTF 205 Teak Bevart