Forskjell mellom versjoner av «Holmenkolbanen nr 110»

Fra Sporveismuseets vognsamling
Hopp til navigering Hopp til søk
m (Fjernet overflødig bilde)
m (Endret link)
 
(4 mellomliggende revisjoner av 2 brukere er ikke vist)
Linje 15: Linje 15:
 
ståplasser=120 (oppr. 50)|
 
ståplasser=120 (oppr. 50)|
 
internnummer=[[HKB 110]]|
 
internnummer=[[HKB 110]]|
bilde=HKB110_001.jpg}}
+
sidebilde=HKB110_001.jpg|
 +
tabellbilde=HKB110 001 crop.jpg|
 +
plassering=[[Vognhall 5]]}}
 
</onlyinclude>
 
</onlyinclude>
 
Om vi sier at dette egentlig er en vogn fra 1964 vil vi neppe bli trodd, så la oss først presentere den som vogn 110 fra 1930. Den ble levert av Skabo sammen med vogn 109, og de to var henimot identiske med de Strømmen-bygde vognene 105-108, som var blitt levert i forbindelse med åpningen av undergrunnsbanen to år tidligere. HKB hadde funnet ut at midtinngangsvogner var mer praktiske, etter at tilhengerne 101-104, levert med midtinngang i 1916, var blitt bygd om til motorvogner tre år senere.
 
Om vi sier at dette egentlig er en vogn fra 1964 vil vi neppe bli trodd, så la oss først presentere den som vogn 110 fra 1930. Den ble levert av Skabo sammen med vogn 109, og de to var henimot identiske med de Strømmen-bygde vognene 105-108, som var blitt levert i forbindelse med åpningen av undergrunnsbanen to år tidligere. HKB hadde funnet ut at midtinngangsvogner var mer praktiske, etter at tilhengerne 101-104, levert med midtinngang i 1916, var blitt bygd om til motorvogner tre år senere.
Linje 21: Linje 23:
 
Mens midtinngangsvogner var tidens løsen både på 20-, 30- og 40-tallet, snudde dette brått tidlig på 50-tallet. Nå skulle det være gjennomstrømningsvogner med store dører i endene, og en liten dør for avstigning midt på. Utover 50-tallet og langt inn på 60-tallet ble mange av midtinngangsvognene radikalt ombygd til gjennomstrømningsvogner. Hvor radikalt kan best illustreres som at taket ble saget løs fra vognkassen og heist opp, alt som var mellom tak og gulv ble fjernet og bygd nytt, og det gamle taket festet i dette. Alle vognene med numre mellom 101 og 110 ble bygd om slik, det samme ble gjort med 33 og 36 (som allerede var blitt bygd om fra endeinngangsvogner til midtinngang), godsvognen 91 som ble passasjervogn 43, mens endeinngangsvognene 38-42 ble svært like etter en noe mindre omfattende ombygging.
 
Mens midtinngangsvogner var tidens løsen både på 20-, 30- og 40-tallet, snudde dette brått tidlig på 50-tallet. Nå skulle det være gjennomstrømningsvogner med store dører i endene, og en liten dør for avstigning midt på. Utover 50-tallet og langt inn på 60-tallet ble mange av midtinngangsvognene radikalt ombygd til gjennomstrømningsvogner. Hvor radikalt kan best illustreres som at taket ble saget løs fra vognkassen og heist opp, alt som var mellom tak og gulv ble fjernet og bygd nytt, og det gamle taket festet i dette. Alle vognene med numre mellom 101 og 110 ble bygd om slik, det samme ble gjort med 33 og 36 (som allerede var blitt bygd om fra endeinngangsvogner til midtinngang), godsvognen 91 som ble passasjervogn 43, mens endeinngangsvognene 38-42 ble svært like etter en noe mindre omfattende ombygging.
  
Vogn 110 var altså en midtinngangsvogn med et totalt annerledes utseende i årene 1930 til 1964, den ble delvis bygd på ny, og forvirrende nok da med et utseende den like gjerne kunne ha hatt i 1930. Holmenkolbanen var opptatt av tradisjoner, holde stilen, ikke være moderne. Alle de ombygde vognene var med til slutten av 70- og begynnelsen av 80-tallet. Etter 1983 var kun 110 tilbake i trafikk, dette fordi den nå fungerte som ”sykkeltrikk” (noen seter var fjernet for å gi plass til sykler). Først i 1987 ble den tatt ut av trafikken og overlatt til LTF. Å vise en typisk HKB-vogn var et must for [[http://www.vognparksporveismuseet.atwebpages.com/ltf/kontakt.html Sporveismuseet]] Vognhall 5, og den ble delvis pusset opp før den ble trædd inn den trange portåpningen. Setene er fjernet, men kan om nødvendig settes inn igjen. I dag fungerer HKB 110 som møtesal og festlokale, og kan leies ved å kontakte [[http://www.vognparksporveismuseet.atwebpages.com/ltf/kontakt.html Sporveismuseet]].
+
Vogn 110 var altså en midtinngangsvogn med et totalt annerledes utseende i årene 1930 til 1964, den ble delvis bygd på ny, og forvirrende nok da med et utseende den like gjerne kunne ha hatt i 1930. Holmenkolbanen var opptatt av tradisjoner, holde stilen, ikke være moderne. Alle de ombygde vognene var med til slutten av 70- og begynnelsen av 80-tallet. Etter 1983 var kun 110 tilbake i trafikk, dette fordi den nå fungerte som ”sykkeltrikk” (noen seter var fjernet for å gi plass til sykler). Først i 1987 ble den tatt ut av trafikken og overlatt til LTF. Å vise en typisk HKB-vogn var et must for Sporveismuseet Vognhall 5, og den ble delvis pusset opp før den ble trædd inn den trange portåpningen. Setene er fjernet, men kan om nødvendig settes inn igjen. I dag fungerer HKB 110 som møtesal og festlokale, og kan leies ved å kontakte [[Utleie|Sporveismuseet]].
  
 +
==Oversikt over vognens historie==
 
{| class="wikitable"
 
{| class="wikitable"
 
|-
 
|-
Linje 44: Linje 47:
 
|-
 
|-
 
| 1975-1983
 
| 1975-1983
| [[HKB (Oslo Sporveier)]]
+
| [[Oslo Sporveier|HKB (Oslo Sporveier)]]
 
| 110
 
| 110
 
| Teak
 
| Teak

Nåværende revisjon fra 14. feb. 2016 kl. 21:17

HKB110 001.jpg

Fakta

Byggeår: 1964 (1930)
Fabrikant: Skabo
El-utstyr: Westinghouse
Motor: 548a
Ytelse: 4x70 kW
Lengde: 16,78 (vognk. 16,30 ) m
Bredde: 3,19 m
Akselavstand: 2,00 m
Boggiavstand: 10,00 m
Egenvekt: 33,00 tonn
Sitteplasser: 38 (oppr. 74)
Ståplasser: 120 (oppr. 50)
Plassering: Vognhall 5


Om vi sier at dette egentlig er en vogn fra 1964 vil vi neppe bli trodd, så la oss først presentere den som vogn 110 fra 1930. Den ble levert av Skabo sammen med vogn 109, og de to var henimot identiske med de Strømmen-bygde vognene 105-108, som var blitt levert i forbindelse med åpningen av undergrunnsbanen to år tidligere. HKB hadde funnet ut at midtinngangsvogner var mer praktiske, etter at tilhengerne 101-104, levert med midtinngang i 1916, var blitt bygd om til motorvogner tre år senere.

Mens midtinngangsvogner var tidens løsen både på 20-, 30- og 40-tallet, snudde dette brått tidlig på 50-tallet. Nå skulle det være gjennomstrømningsvogner med store dører i endene, og en liten dør for avstigning midt på. Utover 50-tallet og langt inn på 60-tallet ble mange av midtinngangsvognene radikalt ombygd til gjennomstrømningsvogner. Hvor radikalt kan best illustreres som at taket ble saget løs fra vognkassen og heist opp, alt som var mellom tak og gulv ble fjernet og bygd nytt, og det gamle taket festet i dette. Alle vognene med numre mellom 101 og 110 ble bygd om slik, det samme ble gjort med 33 og 36 (som allerede var blitt bygd om fra endeinngangsvogner til midtinngang), godsvognen 91 som ble passasjervogn 43, mens endeinngangsvognene 38-42 ble svært like etter en noe mindre omfattende ombygging.

Vogn 110 var altså en midtinngangsvogn med et totalt annerledes utseende i årene 1930 til 1964, den ble delvis bygd på ny, og forvirrende nok da med et utseende den like gjerne kunne ha hatt i 1930. Holmenkolbanen var opptatt av tradisjoner, holde stilen, ikke være moderne. Alle de ombygde vognene var med til slutten av 70- og begynnelsen av 80-tallet. Etter 1983 var kun 110 tilbake i trafikk, dette fordi den nå fungerte som ”sykkeltrikk” (noen seter var fjernet for å gi plass til sykler). Først i 1987 ble den tatt ut av trafikken og overlatt til LTF. Å vise en typisk HKB-vogn var et must for Sporveismuseet Vognhall 5, og den ble delvis pusset opp før den ble trædd inn den trange portåpningen. Setene er fjernet, men kan om nødvendig settes inn igjen. I dag fungerer HKB 110 som møtesal og festlokale, og kan leies ved å kontakte Sporveismuseet.

Oversikt over vognens historie

Tidsepoke Eier Internnr Farge Merknad
1930-1964 Holmenkolbanen 110 Teak  
1964-1975 Holmenkolbanen 110 Teak Ombygd til gjennomstrømningsvogn
1975-1983 HKB (Oslo Sporveier) 110 Teak  
1983-1987 Oslo Sporveier 110 Teak I bruk til sykkeltransport
1987- LTF 110 Teak Bevart og oppusset utvendig