Endringer

Hopp til navigering Hopp til søk

Holmenkolbanen nr. 611

36 byte lagt til, 14. feb. 2016 kl. 12:29
m
Lagt til linker
Nr. 601-608 var levert med endevegger i kupeen, noe som ble sløyfet på 609-612. Etter en tid ble også endeveggene på den første serien fjernet, slik at kupeen strakte seg i hele vognens lengde. I løpet av 1980-tallet ble så vognene modernisert og ombygd for enmannsbetjening. Konduktørplassen ble fjernet, likeledes gavldørene, de tredelte inngangsdørene ble redusert til to, de buede hjørnevinduene ble byttet med flate, det ble montert nye frontlykter, førerrommet fikk ekspederingsluke, på den tekniske siden ble det lagt til sandapparater og dødmannsbrems, strømavtageren ble byttet til en moderne ettbens. Alle tolv vogner fikk nå samme type kobbel og kunne således kobles i multippel uavhengig av serie. Arbeidet ble utført i perioden 1981 til 1987, delvis på Strømmen, delvis på eget verksted. Etter en alvorlig ulykke, der nr. 606 løp løpsk og veltet på Midtstuen, fikk vognene to bremsesylindre. Senere ble også alle seteryggene sveiset fast etter et mindre uhell.
”600-vognene” var i ordinær trafikk frem til 1995, da ledningen ble klippet i tunnelen ned til Nationalteatret. Vognene ble benyttet også etter dette, helt til 1999, men sporadisk, mest som utleievogner. Vogn 611 var en av tre som på 90-tallet var pyntet litt ekstra for bruk som utleievogn. I 2001 ble flere vogner skrotet, nr. 605 solgt til Nederland, mens fire vogner ble satt bort som mulige museumskandidater. Av disse har Lokaltrafikkhistorisk Forening plukket ut [[HKB 604 |604]] for bevaring, men det ble i 2011 inngått en avtale der Riksantikvaren gir foreningen i oppdrag og økonomisk støtte til også å ta vare på vognene [[HKB 602|602]], [[HKB 609|609 ]] og 611, da disse som verdens formodentlig sist bygde nye trevogner ansees spesielt bevaringsverdige.
==Oversikt over vognens historie==

Navigasjonsmeny