Endringer

Hopp til navigering Hopp til søk

Holmenkolbanen nr. 611

23 byte lagt til, 25. okt. 2015 kl. 11:22
m
Plassering
ståplasser=120|
internnummer=[[HKB 611]]|
bilde=HKB611_002.jpg|plassering=[[Follum]]}}
</onlyinclude>
AS Holmenkolbanen startet i 1910 med store boggivogner, først med endeinngangsvogner. Fra 1916 lot man bygge midtinngangsvogner, og så fra 1951 gjennomstrømningsvogner med store inngangsdører bak og mindre utgangsdører foran og på midten. Gjennomstrømningsprinsippet på sporvogner oppstod i USA allerede før første verdenskrig, men fikk sitt gjennombrudd i Skandinavia først rett etter annen verdenskrig, på de nye sporvognene i Bergen i 1947 og samme år på busser i Oslo. Ideen var å få passasjerene raskt inn på en romslig plattform helt bak, stenge dørene og kjøre, mens en sittende konduktør så kunne ekspedere hver enkelt før de gikk videre forover i vognen, og til slutt ut gjennom egne utgangsdører. Før den tid var det vanlig for konduktøren gikk ut for å se at det var klart, deretter gi avgangssignal og så ekspedere passasjerer som allerede hadde satt seg.

Navigasjonsmeny