Endringer

Hopp til navigering Hopp til søk

HTM H43 (ex HTM 710 ex KSS 230 ex KSS 99?)

81 byte fjernet, 14. feb. 2016 kl. 22:15
Diverse redigering etter migrering
internnummer=[[HTM H43 (ex HTM 710 ex KSS 230 ex KSS 99?)|HTM H43]]|
bilde=HTMH43_001.jpg|
plassering=?[[Vinterbro]]}}
</onlyinclude>
I varme himmelstrøk var det vanlig med sporvogner uten sidevegger og vinduer, både som motorvogner og som  tilhengere. Den vanligste utførelsen var tverrbenker som fylte hele bredden av trikken, der man steg rett inn fra gaten og satte seg. Også i nordligere strøk var det vanlig med slike vogner, men bruken av dem var sesongpreget, og om vinteren stod de parkert. Kristiania Sporveisselskab anskaffet slike i 1910, mens sporveien i Bergen hadde tilsvarende tilhengere allerede i 1898. Faktisk hadde KSS allerede i 1890 anskaffet helt åpne hestesporvogner, som senere også ble hengt bak motorvogner, men disse hadde langbenker og innstigning i endene.
En rekonstruering av vognen slik den opprinnelig så ut er fullt mulig. Det eksisterer ingen detaljtegninger, men hovedtegningen gir oss de viktigste målene, og ved hjelp av kjente konstruksjonsprinsipper og fotografier vil vi kunne komme svært nær. Det opprinnelige nummeret den har hatt er vi usikker på, men i mangel av annet sier vi at 710 var den siste i Grønntrikkens serie 221-230, og før 1913 den siste i serien 90-99 (denne serien kan dog ha endt på nr 97 eller 98).
 
Bilde 2 under viser nr 702 i Den Haag, tidligere KSS 222 av samme type.
{| class="wikitable"
<div class="noprint">
<gallery>
File:HTMH43_001.jpg
File:HTMH43_003.jpg
File:HTMH43_005.jpg

Navigasjonsmeny