Endringer

Hopp til navigering Hopp til søk

Ekebergbanen nr 2

4 byte lagt til, 19. nov. 2015 kl. 13:04
m
Link til plassering
<onlyinclude>
{{Buss test{{{type|}}}|internnummer={{{internnummer}}}|byggeår=1924|karosseri=[[Skabo]]|chassis=[[Berliet]] CBOE|motor=Berliet Z9|ytelse=40|lengde=6,75|bredde=2,00|egenvekt=4,37|akselavstand=?|sitteplasser=18|ståplasser=16|bilde=EB2_001.jpg|plassering=[[Vognhall 5]]}}</onlyinclude>
De første bussene var enten store personbiler med mange seter, eller lastebiler med benker i et primitivt karosseri. I 1921 fikk Norsk Trafik de første bussene med spesialbygde karosserier og foldedører, tilpasset oppgaven. Karosseriene var likevel plassert oppå høye lastebilchassiser. I 1924 startet Ekebergbanen to bussruter, og var de første til å få busser der også chassiset var beregnet på et busskarosseri som skulle ligge så lavt som mulig. De fire bussene var bygd av Skabo på chassiser fra det franske merket Berliet. Karosseriet er delt med en skillevegg, der den bakerste delen er røykekupé. Foldedørene står i sammenheng med nedsvingbare fotbrett, og åpning og lukking betjenes av sjåføren med to spaker. Vi merker oss at man allerede da hadde innført prinsippet om passasjergjennomstrømning, noe som ble vanlig først på slutten av 40-tallet.

Navigasjonsmeny