Endringer

Hopp til navigering Hopp til søk

Ekebergbanen nr 1049

29 byte fjernet, 14. mai 2016 kl. 10:00
Diverse endring etter migrering
'''Ekebergbanen nr 1049'''
<onlyinclude>
{{TrikkTilhenger{{{type|}}}|
byggeår=1955|
fabrikant=[[Larvik]] / [[Kværner]]|
sitteplasser=50|
ståplasser=40|
internnummer=Ekebergbanen [[EB 1049]]|bilde=EB1049_002EB1049_001.jpg|plassering=?[[Alnabru]]}}
</onlyinclude>
Ekebergbanen startet omkring 1940 med å anskaffe moderne tilhengere, der man lot Kværner bygge skjelettet, mens banens eget verksted fullførte platekledning og innredning, og boggiene kom fra gamle vogner. I første halvdel av 50-tallet ønsket man tre vogner til, og lot i 1953 bygge nr 1047 på samme måte. Verkstedets kapasitet var begrenset, derfor lot man i 1954-55 bussfabrikken Larvik Karosseri fullføre karosseriet på de to neste. Boggiene ble levert nye av Skabo. Hittil hadde alle Ekebergbanens tilhengere vært utstyrt med pantograf for lys og varme. 1048 og 1049 fikk aldri det, de fikk strøm via kabel fra motorvognen. De tre tilhengerne var også de første med foldedører, og de hadde hele fire av dem, tilsvarende de samtidige motorvognene 1010-1012.
|-
| 1965-1974
| [[Oslo Sporveier|EB (Oslo Sporveier)]]
| 1049
| Burgunderrød/Grå
|-
| 1974-1979
| [[Oslo Sporveier|EB (Oslo Sporveier)]]
| 1049
| Burgunderrød/Grå
<div class="noprint">
<gallery>
File:EB1049_001.jpg
File:EB1049_002.jpg
File:EB1049_003.jpg
File:EB1049_005.jpg
</gallery>
</div>

Navigasjonsmeny