Forskjell mellom versjoner av «Ekebergbanen nr 1049»

Fra Sporveismuseets vognsamling
Hopp til navigering Hopp til søk
m (Gjort om vognkassens lengde til eget felt)
(Diverse endring etter migrering)
 
Linje 1: Linje 1:
'''Ekebergbanen nr 1049'''
 
 
<onlyinclude>
 
<onlyinclude>
{{Trikk{{{type|}}}|
+
{{Tilhenger{{{type|}}}|
 
byggeår=1955|
 
byggeår=1955|
 
fabrikant=[[Larvik]] / [[Kværner]]|
 
fabrikant=[[Larvik]] / [[Kværner]]|
Linje 13: Linje 12:
 
sitteplasser=50|
 
sitteplasser=50|
 
ståplasser=40|
 
ståplasser=40|
internnummer=Ekebergbanen 1049|
+
internnummer=[[EB 1049]]|
bilde=EB1049_002.jpg|
+
bilde=EB1049_001.jpg|
plassering=?}}
+
plassering=[[Alnabru]]}}
 
</onlyinclude>
 
</onlyinclude>
 
Ekebergbanen startet omkring 1940 med å anskaffe moderne tilhengere, der man lot Kværner bygge skjelettet, mens banens eget verksted fullførte platekledning og innredning, og boggiene kom fra gamle vogner. I første halvdel av 50-tallet ønsket man tre vogner til, og lot i 1953 bygge nr 1047 på samme måte. Verkstedets kapasitet var begrenset, derfor lot man i 1954-55 bussfabrikken Larvik Karosseri fullføre karosseriet på de to neste. Boggiene ble levert nye av Skabo. Hittil hadde alle Ekebergbanens tilhengere vært utstyrt med pantograf for lys og varme. 1048 og 1049 fikk aldri det, de fikk strøm via kabel fra motorvognen. De tre tilhengerne var også de første med foldedører, og de hadde hele fire av dem, tilsvarende de samtidige motorvognene 1010-1012.
 
Ekebergbanen startet omkring 1940 med å anskaffe moderne tilhengere, der man lot Kværner bygge skjelettet, mens banens eget verksted fullførte platekledning og innredning, og boggiene kom fra gamle vogner. I første halvdel av 50-tallet ønsket man tre vogner til, og lot i 1953 bygge nr 1047 på samme måte. Verkstedets kapasitet var begrenset, derfor lot man i 1954-55 bussfabrikken Larvik Karosseri fullføre karosseriet på de to neste. Boggiene ble levert nye av Skabo. Hittil hadde alle Ekebergbanens tilhengere vært utstyrt med pantograf for lys og varme. 1048 og 1049 fikk aldri det, de fikk strøm via kabel fra motorvognen. De tre tilhengerne var også de første med foldedører, og de hadde hele fire av dem, tilsvarende de samtidige motorvognene 1010-1012.
Linje 36: Linje 35:
 
|-
 
|-
 
| 1965-1974
 
| 1965-1974
| [[EB (Oslo Sporveier)]]
+
| [[Oslo Sporveier|EB (Oslo Sporveier)]]
 
| 1049
 
| 1049
 
| Burgunderrød/Grå
 
| Burgunderrød/Grå
Linje 42: Linje 41:
 
|-
 
|-
 
| 1974-1979
 
| 1974-1979
| [[EB (Oslo Sporveier)]]
+
| [[Oslo Sporveier|EB (Oslo Sporveier)]]
 
| 1049
 
| 1049
 
| Burgunderrød/Grå
 
| Burgunderrød/Grå
Linje 55: Linje 54:
 
<div class="noprint">
 
<div class="noprint">
 
<gallery>
 
<gallery>
File:EB1049_001.jpg
 
File:EB1049_002.jpg
 
 
File:EB1049_003.jpg
 
File:EB1049_003.jpg
 
File:EB1049_005.jpg
 
File:EB1049_005.jpg
 
</gallery>
 
</gallery>
 
</div>
 
</div>

Nåværende revisjon fra 14. mai 2016 kl. 10:00

EB1049 001.jpg

Fakta

Byggeår: 1955
Fabrikant: Larvik / Kværner
Lengde: 15,44 m
Lengde vognkasse 14,90 m
Bredde: 2,50 m
Akselavstand: 1,60 m
Egenvekt: 12,60 tonn
Sitteplasser: 50
Ståplasser: 40
Plassering: Alnabru




Ekebergbanen startet omkring 1940 med å anskaffe moderne tilhengere, der man lot Kværner bygge skjelettet, mens banens eget verksted fullførte platekledning og innredning, og boggiene kom fra gamle vogner. I første halvdel av 50-tallet ønsket man tre vogner til, og lot i 1953 bygge nr 1047 på samme måte. Verkstedets kapasitet var begrenset, derfor lot man i 1954-55 bussfabrikken Larvik Karosseri fullføre karosseriet på de to neste. Boggiene ble levert nye av Skabo. Hittil hadde alle Ekebergbanens tilhengere vært utstyrt med pantograf for lys og varme. 1048 og 1049 fikk aldri det, de fikk strøm via kabel fra motorvognen. De tre tilhengerne var også de første med foldedører, og de hadde hele fire av dem, tilsvarende de samtidige motorvognene 1010-1012.

Etter at Ekebergbanens materiell ble tatt ut av bruk i 1974, stod vognene hensatt til 1979 med tanke på en mulig ombygging til 600 volt. Tilhenger 1049 ble da bevart av LTF, mens resten ble hugget. Nr 1049 har siden fått en utvendig oppmaling.

Tidsepoke Eier Internnr Farge Merknad
1955-1965 Ekebergbanen 1049 Burgunderrød/Grå  
1965-1974 EB (Oslo Sporveier) 1049 Burgunderrød/Grå  
1974-1979 EB (Oslo Sporveier) 1049 Burgunderrød/Grå Avstilt
1979- LTF 1049 Burgunderrød/Grå Bevart