Åpne hovedmenyen

Endringer

Ekebergbanen nr 1011

20 byte lagt til, 2. jan. 2016 kl. 18:25
m
Plassering og link
{{Trikk{{{type|}}}|
byggeår=1952|
fabrikant=[[EBEkebergbanen]] / [[Kværner]]|
boggier=[[Skabo]]|
el-utstyr=[[SS|Siemens-Schuckert]]|
internnummer=[[EB 1011]]|
bilde=EB1011_001.jpg|
plassering=?[[Alnabru]]}}
</onlyinclude>
AS Ekebergbanen bestilte tidlig på 50-tallet tre vognskjeletter fra Kværner, uten platekledning og uten innredning. Samtidig bestilte de tre sett boggier fra Skabo, og elektrisk utstyr fra Norsk Siemens-Schuckert. Tradisjonen tro gjorde Ekebergbanen så mye som mulig av arbeidet selv, og de tre motorvognene 1010, 1011 og 1012 ble satt sammen i selskapets eget verksted på Holtet. Den første av vognene som ble ferdig for trafikk var 1011. Det var i april 1952. 1010 og 1012 fulgte henholdsvis i 1953 og i 1954. At vognene ikke kom i nummerrekkefølge kan tilskrives plasseringen på ”samlebåndet”, og at vognkassen til 1011 stod ytterst og allerede var merket med det nummeret.