Åpne hovedmenyen

Endringer

Ekebergbanen nr 1011

56 byte lagt til, 14. mai 2016 kl. 14:41
m
Robot: Legger til kategorien Trikk
<onlyinclude>
{{Trikkboggi{{{type|}}}|
byggeår=1952|
fabrikant=[[EBEkebergbanen]] / [[Kværner]]|boggier=/ [[Skabo]](Boggier)|
el-utstyr=[[SS|Siemens-Schuckert]]|
motor=D752|
ytelse=4x77|
lengde=15,44 (vognk. |lengde_vognkasse=14,90 )|
bredde=2,50|
akselavstand=1,80|
internnummer=[[EB 1011]]|
bilde=EB1011_001.jpg|
plassering=?[[Alnabru]]}}
</onlyinclude>
AS Ekebergbanen bestilte tidlig på 50-tallet tre vognskjeletter fra Kværner, uten platekledning og uten innredning. Samtidig bestilte de tre sett boggier fra Skabo, og elektrisk utstyr fra Norsk Siemens-Schuckert. Tradisjonen tro gjorde Ekebergbanen så mye som mulig av arbeidet selv, og de tre motorvognene 1010, 1011 og 1012 ble satt sammen i selskapets eget verksted på Holtet. Den første av vognene som ble ferdig for trafikk var 1011. Det var i april 1952. 1010 og 1012 fulgte henholdsvis i 1953 og i 1954. At vognene ikke kom i nummerrekkefølge kan tilskrives plasseringen på ”samlebåndet”, og at vognkassen til 1011 stod ytterst og allerede var merket med det nummeret.
</gallery>
</div>
 
[[Kategori:Trikk]]
1 454

redigeringer