Åpne hovedmenyen

Endringer

Ekebergbanen nr 1011

36 byte fjernet, 14. mai 2016 kl. 14:41
m
Robot: Legger til kategorien Trikk
Unkown link href: http://vognparksporveismuseet.atwebpages.com/vognpark/selskapene.htm#EB
<onlyinclude>
{{Trikkboggi{{{type|}}}|
byggeår=1952|
fabrikant=EB [[Ekebergbanen]] / [[Kværner]]|boggier=/ [[Skabo]](Boggier)|
el-utstyr=[[SS|Siemens-Schuckert]]|
motor=D752|
ytelse=4x77|
lengde=15,44 (vognk. |lengde_vognkasse=14,90 )|
bredde=2,50|
akselavstand=1,80|
sitteplasser=45|
ståplasser=56|
internnummer=[[EB 1011]]|bilde=EB1011_002EB1011_001.jpg|plassering=?[[Alnabru]]}}
</onlyinclude>
AS Ekebergbanen bestilte tidlig på 50-tallet tre vognskjeletter fra Kværner, uten platekledning og uten innredning. Samtidig bestilte de tre sett boggier fra Skabo, og elektrisk utstyr fra Norsk Siemens-Schuckert. Tradisjonen tro gjorde Ekebergbanen så mye som mulig av arbeidet selv, og de tre motorvognene 1010, 1011 og 1012 ble satt sammen i selskapets eget verksted på Holtet. Den første av vognene som ble ferdig for trafikk var 1011. Det var i april 1952. 1010 og 1012 fulgte henholdsvis i 1953 og i 1954. At vognene ikke kom i nummerrekkefølge kan tilskrives plasseringen på ”samlebåndet”, og at vognkassen til 1011 stod ytterst og allerede var merket med det nummeret.
|-
| 1965-1974
| [[Oslo Sporveier|EB (Oslo Sporveier)]]
| 1011
| Burgunderrød/Grå
|-
| 1974-1988
| [[Oslo Sporveier|EB (Oslo Sporveier)]]
| 1011
| Burgunderrød/Grå
<div class="noprint">
<gallery>
File:EB1011_001.jpg
File:EB1011_002.jpg
File:EB1011_003.jpg
File:EB1011_007.jpg
</gallery>
</div>
 
[[Kategori:Trikk]]
1 454

redigeringer