Forskjell mellom versjoner av «Bergen Sporvei nr 302»

Fra Sporveismuseets vognsamling
Hopp til navigering Hopp til søk
m (Fikset link)
m (Fikset link)
 
(Ingen forskjell)

Nåværende revisjon fra 14. mai 2016 kl. 10:29

Skoda 9tr i Bergen, Norway.JPG

Fakta

Byggeår: 1972
Karosseri: Skoda
Chassis: Skoda 9Tr18
Motor: Skoda 2AL2943rN
Ytelse: 115 HK
Lengde: 11,00 m
Bredde: 2,50 m
Akselavstand: 5,40 m
Egenvekt: 9,43 tonn
Sitteplasser: 27 (opprinnelig 33)
Ståplasser: 43 (opprinnelig 38)
Plassering: Bergens Tekniske Museum

Tidlig på 70-tallet var de bergenske trolleybussene fra slutten av 50-tallet modne for utskifting. Som i alle andre norske byer med trolleybuss, Stavanger, Drammen og Oslo ville neste skritt nå vært å legge ned trolleybussdriften. Moderne trolleybusser fantes, men var dyre. Så fikk man et tilbud fra den tsjekkiske produsenten Skoda på levering av type 9Tr. Skoda var verdens største leverandør av trolleybusser, men hadde aldri solgt noe på vestsiden av Jernteppet. Type 9Tr var blitt introdusert i 1961, og ble frem til 1979 produsert i 6377 eksemplarer. De var således ikke mer moderne enn de trolleybussene de skulle erstatte, de var stive og harde i fjæringen, men de var billigere enn de dieselbussene som var alternativet. Så for første gang og eneste gang kjøpte et vestlig land trolleybusser i øst.

Da de første av de 20 bussene kom i 1972 hadde Biltilsynet innvendinger mot sikkerheten, og de opprinnelige buede rutene i front og hekk måtte bygges om, slik at de fikk laminerte flate glass med uttrekkbar list som kunne fungere som nødutgang. Idriftsettelsen ble derfor forskjøvet til tidlig i 1973. Vi skal ikke påstå at skodaene var populære, ei heller holdbare, men de holdt trolleybussdriften i gang så lenge at man hadde erfart bensinkrise og begynt å tenke miljø. I 1978 kjøpte man sveitsiske trolleybusser, og da man i 1980-1985 kjøpte nye leddtrolleybusser ble skodaene utrangert, den siste i 1986.

Nr 302 ble gitt til LTF i 1983, og tilbragte noen år i Oslo før den ble lånt tilbake til Bergens Sporvei. Den er siden blitt helrenovert og registrert. I første halvdel av 2000-tallet oppstod det et samarbeide mellom de som stelte med trolleybussen og en gruppe som drev med elektronisk musikk. Musikerne hadde oppdaget at lydene fra en trolleybuss passet perfekt med musikken. Resultatet ble kalt ”Trollofon”.

Tidsepoke Eier Internnr Reg-nr Farge Merknad
1973-1983 Bergens Sporvei 302 SN 38142 Gul/krem  
1983-1991 LTF 302   Gul/krem Bevart
1991-1998 LTF/Bergens Sporvei 302 SN 38142 Gul/krem Bevart
1998-2006 LTF/Gaia 302 SN 38142 Gul/krem Bevart
2006- LTF/Tide 302 SN 38142 Gul/krem Bevart