BO-bussene nr 46

Fra Sporveismuseets vognsamling
Hopp til navigering Hopp til søk

BO46 001.jpg

Fakta

Byggeår: 1964
Karosseri: T. Knudsen
Chassis: Scania-Vabis BF76 / W. Vetter
Motor: D11 R21
Ytelse: 190 HK
Lengde: 16,60 m
Bredde: 2,40 m
Akselavstand: 5,25/6,05 m
Egenvekt: 11,70 tonn
Sitteplasser: 70
Ståplasser: 39
Plassering: Follum

Oslo Sporveier fikk sine første leddbusser fra VBK i 1981. Men hovedstaden var den gang ei den første til å ta i bruk leddbusser. I 1964 bygde karosserifabrikken T. Knudsen den første leddbussen på et vanlig Scania-Vabis BF76-chassis, og et tilhengerunderstell med sving på bakhjulene fra den tyske bussfabrikanten Walter Vetter. Sistnevnte hadde siden 50-tallet hatt erfaring med å bygge leddbusser. Bakhjulene svinges ved hjelp av stag, og utslaget bestemmes av vinkelen mellom for- og bakpart. Frem til 1967 ble det produsert i alt ti slik busser, fire til BO-bussene i Skien/Porsgrunn, to til Glombuss i Sarpsborg, to til Torridalens Bilruter i Kristiansand, en til Fjerdingen Busstrafikk i Skogn/Levanger i Nord-Trøndelag, og én (med DAF-chassis) ble eksportert til Södra Hjalmarstranden Trafik AB for trafikk i Örebro i Sverige.

BO-bussene nr 46, med T. Knudsens byggenummer 1035, er den aller første av dem. Den ble benyttet på ruter mellom Skien og Porsgrunn og var i trafikk til årsskiftet 1982-83. Den beholdt skiltene til 1986, og var en tid disponert av Grenland Veteranbilklubb. I 1986 ble den overtatt av LTF, og registrert som DE 90353. Den har vært utsatt for innvendig hærverk og graffiti, og ikke vært benyttet siden 1993. Den er likevel i relativt god stand, og venter bare på at ressursene til en istandsettelse skal åpenbare seg.

Oversikt over bussens historie

Tidsepoke Eier Reg-nr Merknad
1964-1983 BO-bussene H-6629  
1983-1986 BO-bussene H-6629 Bevart av BO, disponert av Grenland Veteranbilklubb
1986-1993 LTF DE 90353  
1993- LTF   Avstilt
Reg-nr Byggeår Selskap Utrangert Merknader
H-6629 1964 BO-bussene 1983 Bevart
H-6612 1965 BO-bussene 1981 Solgt til Rutelaget Askøy-Bergen, men ikke reg.
H-6645 1965 BO-bussene 1982 Først bevart av LTF, solgt videre og hugget ca 1996
H-6628 1966 BO-bussene 1982?  
B-5311 1966 Glom-Buss 1980/84 Solgt til Ludv. Paulsens Bilsentral, Horten, AR 37876
B-5326 1966 Glom-Buss 1980/86 Solgt til Ludv. Paulsens Bilsentral, Horten, AR 37877, solgt privat 1986
K-2990 1967 Torridalens Bilruter 1982 Solgt privat, KE 89295, omb. til transportvogn for racerbil
K-2991 1967 Torridalens Bilruter 1983/87 Til Lierbussen 1984, KE 75529, omb. til transportvogn for racerbil 1989, eksisterer ennå.
V-83 1967 Fjerdingen Busstrafikk 1973 Ombygd til to enkle busser
T111 1966 Söndre Hjalmarstranden 1982 Til Örebro Trafik 1969, Örebro Läns Regionaltrafik 1975, Grunds Busstrafik 1981 (reg DHB 041), solgt privat, eksisterer ennå.