Fakta
Byggeår:
|
1964
|
Karosseri:
|
T. Knudsen
|
Chassis:
|
Scania-Vabis BF76 / W. Vetter
|
Motor:
|
D11 R21
|
Ytelse:
|
190 HK
|
Lengde:
|
16,60 m
|
Bredde:
|
2,40 m
|
Akselavstand:
|
5,25/6,05 m
|
Egenvekt:
|
11,70 tonn
|
Sitteplasser:
|
70
|
Ståplasser:
|
39
|
Plassering:
|
Follum
|
Oslo Sporveier fikk sine første leddbusser fra VBK i 1981. Men hovedstaden var den gang ei den første til å ta i bruk leddbusser. I 1964 bygde karosserifabrikken T. Knudsen den første leddbussen på et vanlig Scania-Vabis BF76-chassis, og et tilhengerunderstell med sving på bakhjulene fra den tyske bussfabrikanten Walter Vetter. Sistnevnte hadde siden 50-tallet hatt erfaring med å bygge leddbusser. Bakhjulene svinges ved hjelp av stag, og utslaget bestemmes av vinkelen mellom for- og bakpart. Frem til 1967 ble det produsert i alt ti slik busser, fire til BO-bussene i Skien/Porsgrunn, to til Glombuss i Sarpsborg, to til Torridalens Bilruter i Kristiansand, en til Fjerdingen Busstrafikk i Skogn/Levanger i Nord-Trøndelag, og én (med DAF-chassis) ble eksportert til Södra Hjalmarstranden Trafik AB for trafikk i Örebro i Sverige.
BO-bussene nr 46, med T. Knudsens byggenummer 1035, er den aller første av dem. Den ble benyttet på ruter mellom Skien og Porsgrunn og var i trafikk til årsskiftet 1982-83. Den beholdt skiltene til 1986, og var en tid disponert av Grenland Veteranbilklubb. I 1986 ble den overtatt av LTF, og registrert som DE 90353. Den har vært utsatt for innvendig hærverk og graffiti, og ikke vært benyttet siden 1993. Den er likevel i relativt god stand, og venter bare på at ressursene til en istandsettelse skal åpenbare seg.
Tidsepoke
|
Eier
|
Reg-nr
|
Merknad
|
1964-1983
|
BO-bussene
|
H-6629
|
|
1983-1986
|
BO-bussene
|
H-6629
|
Bevart av BO, disponert av Grenland Veteranbilklubb
|
1986-1993
|
LTF
|
DE 90353
|
|
1993-
|
LTF
|
|
Avstilt
|
Reg-nr
|
Byggeår
|
Selskap
|
Utrangert
|
Merknader
|
H-6629
|
1964
|
BO-bussene
|
1983
|
Bevart
|
H-6612
|
1965
|
BO-bussene
|
1981
|
Solgt til Rutelaget Askøy-Bergen, men ikke reg.
|
H-6645
|
1965
|
BO-bussene
|
1982
|
Først bevart av LTF, solgt videre og hugget ca 1996
|
H-6628
|
1966
|
BO-bussene
|
1982?
|
|
B-5311
|
1966
|
Glom-Buss
|
1980/84
|
Solgt til Ludv. Paulsens Bilsentral, Horten, AR 37876
|
B-5326
|
1966
|
Glom-Buss
|
1980/86
|
Solgt til Ludv. Paulsens Bilsentral, Horten, AR 37877, solgt privat 1986
|
K-2990
|
1967
|
Torridalens Bilruter
|
1982
|
Solgt privat, KE 89295, omb. til transportvogn for racerbil
|
K-2991
|
1967
|
Torridalens Bilruter
|
1983/87
|
Til Lierbussen 1984, KE 75529, omb. til transportvogn for racerbil 1989, eksisterer ennå.
|
V-83
|
1967
|
Fjerdingen Busstrafikk
|
1973
|
Ombygd til to enkle busser
|
T111
|
1966
|
Söndre Hjalmarstranden
|
1982
|
Til Örebro Trafik 1969, Örebro Läns Regionaltrafik 1975, Grunds Busstrafik 1981 (reg DHB 041), solgt privat, eksisterer ennå.
|