Åpne hovedmenyen

Endringer

BO-bussene nr 46

34 byte lagt til, 24. okt. 2015 kl. 11:31
m
Forskjellig bilde på side og i tabell
<onlyinclude>
{{Buss{{{type|}}}|internnummer={{{internnummer}}}|byggeår=1964|karosseri=[[Knudsen|T. Knudsen]]|chassis=[[Scania|Scania-Vabis]] BF76 / [[Vetter|W. Vetter]]|motor=D11 R21|ytelse=190|lengde=16,60|bredde=2,40|akselavstand=5,25/6,05|egenvekt=11,70|sitteplasser=70|ståplasser=39|bildesidebilde=BO46_001.jpg|tabellbilde=BO46_001_crop.jpg|plassering=Follum}}</onlyinclude>
Oslo Sporveier fikk sine første leddbusser fra VBK i 1981. Men hovedstaden var den gang ei den første til å ta i bruk leddbusser. I 1964 bygde karosserifabrikken T. Knudsen den første leddbussen på et vanlig Scania-Vabis BF76-chassis, og et tilhengerunderstell med sving på bakhjulene fra den tyske bussfabrikanten Walter Vetter. Sistnevnte hadde siden 50-tallet hatt erfaring med å bygge leddbusser. Bakhjulene svinges ved hjelp av stag, og utslaget bestemmes av vinkelen mellom for- og bakpart. Frem til 1967 ble det produsert i alt ti slik busser, fire til BO-bussene i Skien/Porsgrunn, to til Glombuss i Sarpsborg, to til Torridalens Bilruter i Kristiansand, en til Fjerdingen Busstrafikk i Skogn/Levanger i Nord-Trøndelag, og én (med DAF-chassis) ble eksportert til Södra Hjalmarstranden Trafik AB for trafikk i Örebro i Sverige.