Åpne hovedmenyen

Endringer

Bærumsbanen (Oslo Sporveier) nr. 405

24 byte fjernet, 23. sep. 2018 kl. 20:53
m
Bildefix
Unkown link href: http://vognparksporveismuseet.atwebpages.com/vognpark/selskapene.htm#BB
<onlyinclude>
{{T-bane{{{type|}}}|
byggeår=1954|
fabrikant=[[AS Bærumsbanen|BB verksted Avløs]]|
boggier=[[Skabo]]|
el-utstyr=[[Vickers]] / [[SS|Siemens]]|
sitteplasser=72|
ståplasser=88|
internnummer=Bærumsbanen (OS) . [[BB 405]]|bilde=BB405_002BB405_001.jpg|plassering=[[Vognhall 5]]}}
</onlyinclude>
Da Kolsåsbanen i 1942 fikk en ny forbindelse til sentrum, via den nybygde strekningen Jar-Sørbyhaugen og Holmenkolbanens tunnel, kjøpte man nye vogner med bredt profil, basert på HKBs stålvogner nr. 113-114 fra 1939. De åtte vognene (301-308) fikk elektrisk utstyr fra utrangerte A-vogner, og ble kalt C-vogner.
C-vognene forbindes først og fremst med Kolsåsbanen, men fra 1981 ble de også å se på de øvrige linjene, og fra 1987 og i de siste årene frem til utrangering i 1992-93 gikk de fast på Frognerseterlinjen. Et par C1-vogner ble utrangert tidlig i denne perioden. Vogn 405 av type C2 ble i 1993 tatt vare på av LTF, mens Sporveien selv valgte å beholde vogn 428 (tidligere nr. 308) av type C1, som hadde gått sin siste tur i 1992. I mai 1995 ble det arrangert rutekjøring med disse to i tog, for å markere avskjed med typen. Begge vognene fikk i 2011 en utvendig oppmaling.
==Oversikt over vognens historie==
{| class="wikitable"
|-
|-
| 1954-1971
| [[AS Bærumsbanen|Bærumsbanen (eid og drevet av Oslo Sporveier)]]
| 405
| Blå
<gallery>
File:BB405_001.jpg
File:BB405_002.jpg
File:BB405_003.jpg
File:BB405_005.jpg