Forskjell mellom versjoner av «Bærumsbanen (Oslo Sporveier) nr. 405»

Fra Sporveismuseets vognsamling
Hopp til navigering Hopp til søk
(bot: Automatisk import)
 
m (Justert linker)
Linje 1: Linje 1:
Unkown link href: http://vognparksporveismuseet.atwebpages.com/vognpark/selskapene.htm#BB
 
 
<onlyinclude>
 
<onlyinclude>
 
{{T-bane{{{type|}}}|
 
{{T-bane{{{type|}}}|
 
byggeår=1954|
 
byggeår=1954|
fabrikant=BB verksted Avløs|
+
fabrikant=[[AS Bærumsbanen|BB verksted Avløs]]|
 
boggier=[[Skabo]]|
 
boggier=[[Skabo]]|
 
el-utstyr=[[Vickers]] / [[SS|Siemens]]|
 
el-utstyr=[[Vickers]] / [[SS|Siemens]]|
Linje 15: Linje 14:
 
sitteplasser=72|
 
sitteplasser=72|
 
ståplasser=88|
 
ståplasser=88|
internnummer=Bærumsbanen (OS) . 405|
+
internnummer=BB 405|
 
bilde=BB405_002.jpg}}
 
bilde=BB405_002.jpg}}
 
</onlyinclude>
 
</onlyinclude>
Linje 33: Linje 32:
 
|-
 
|-
 
| 1954-1971
 
| 1954-1971
| [[Bærumsbanen (eid og drevet av Oslo Sporveier)]]
+
| [[AS Bærumsbanen|Bærumsbanen (eid og drevet av Oslo Sporveier)]]
 
| 405
 
| 405
 
| Blå
 
| Blå

Revisjonen fra 24. okt. 2015 kl. 16:59

500px

Fakta

Byggeår: 1954
Fabrikant: BB verksted Avløs
El-utstyr: Vickers / Siemens
Motor: Dx802
Ytelse: 4x55 kW
Lengde: 17,40 (vognk. 17,00 ) m
Bredde: 3,13 m
Akselavstand: 2,15 m
Boggiavstand: 10,00 m
Egenvekt: 34,60 tonn
Sitteplasser: 72
Ståplasser: 88


Da Kolsåsbanen i 1942 fikk en ny forbindelse til sentrum, via den nybygde strekningen Jar-Sørbyhaugen og Holmenkolbanens tunnel, kjøpte man nye vogner med bredt profil, basert på HKBs stålvogner nr. 113-114 fra 1939. De åtte vognene (301-308) fikk elektrisk utstyr fra utrangerte A-vogner, og ble kalt C-vogner.

Under krigen lot man to A-vogner bli ombygd til bredprofil, kalt D-vogner (401-402), men dette var ikke vellykket. Etter krigen var det behov for flere vogner, og man bygde i årene 1949 til 1966 ytterligere ni vogner (403-411) basert på type C, og til dels ved bruk av el-utstyr fra A-vogner. I motsetning til de åtte første, som var bygd på Skabo og heretter kalt C1, ble vognkassene til type C2 bygd ved banens eget verksted på Avløs. Vogn 405 er bygd i 1954, men har motorer, takbuer, luftutstyr samt en rekke smådetaljer fra A-vogn nr. 2 fra 1924. På utseendet skiller man C2 fra C1 lettest ved de helt rette vognsidene, og ved at vindusrekken er plassert litt høyere.

C-vognene forbindes først og fremst med Kolsåsbanen, men fra 1981 ble de også å se på de øvrige linjene, og fra 1987 og i de siste årene frem til utrangering i 1992-93 gikk de fast på Frognerseterlinjen. Et par C1-vogner ble utrangert tidlig i denne perioden. Vogn 405 av type C2 ble i 1993 tatt vare på av LTF, mens Sporveien selv valgte å beholde vogn 428 (tidligere nr. 308) av type C1, som hadde gått sin siste tur i 1992. I mai 1995 ble det arrangert rutekjøring med disse to i tog, for å markere avskjed med typen. Begge vognene fikk i 2011 en utvendig oppmaling.

Tidsepoke Eier Internnr. Farge Merknad
1954-1971 Bærumsbanen (eid og drevet av Oslo Sporveier) 405 Blå  
1971-1993 Oslo Sporveier 405 Blå  
1993-2007 LTF 405 Blå Bevart