Åpne hovedmenyen

Endringer

Bærumsbanen (Oslo Sporveier) nr. 308

59 byte lagt til, 25. okt. 2015 kl. 21:46
m
Rettet feil i overskrift
ståplasser=88|
internnummer=[[BB 308]]|
bilde=BB308_002.jpg|plassering=[[Alnabru]]}}
</onlyinclude>
Kolsåsbanen startet som en forlengelse av Lilleakerbanen, etappevis åpnet til Avløs i 1924 og Kolsås i 1930. Materiellet var de smale A-vognene som var tilpasset kjøring i bygater. Det var en forutsetning at trafikkering av bysporveiens nett var midlertidig, derfor bygde man på 30-tallet forbindelsen Lysakerelven-Sørbyhaugen for å komme inn på Røabanen og tunnelen til Nationalteatret, hvilket også ville gi Kolsåsbanen en raskere innføring til byen. På strekningen Jar-Kolsås ble det bygd nye plattformer tilpasset 3,2 meter brede vogner og høy innstigning. Den nye forbindelsen åpnet i 1942.
C-vognene forbindes først og fremst med Kolsåsbanen, men fra 1981 ble de også å se på de øvrige linjene, og fra 1987 og i de siste årene frem til utrangering i 1992-93 gikk de fast på Frognerseterlinjen. Et par C1-vogner ble utrangert tidlig i denne perioden. Vogn 405 av type C2 ble i 1993 tatt vare på av LTF, mens Sporveien selv valgte å beholde vogn 428 av type C1. Den hadde gått sin siste tur i 1992. I mai 1995 ble det arrangert rutekjøring med disse to i tog, for å markere avskjed med typen. Vogn 428 fikk i 2011 en utvendig oppmaling, og ble samtidig gitt tilbake sitt opprinnelige nummer 308, som den hadde frem til 1982. Vognen disponeres nå av LTF, mens Ruter AS ivaretar ansvaret for lagring.
==Oversikt over vognens historie==
{| class="wikitable"
|-
1 454

redigeringer