Forskjell mellom versjoner av «AS Kristiania Sporveisselskab»

Fra Sporveismuseets vognsamling
Hopp til navigering Hopp til søk
(bot: Automatisk import)
 
(Formatert tekst og lagt til linker)
 
Linje 1: Linje 1:
AS Kristiania Sporveisselskab (Merk: Opprinnelig stavet Sporveiselskab med én s på vognene, endret omkring 1880). Etablert 1874, sporveisdrift med hestesporvogner 1895-1900, elektrisk sporveisdrift fra 1899. Linjenettet omfattet linjer til Skillebekk via Vestbanen, Adamstuen via Homansby, Grefsen via Grünerløkka og Torshov, Kampen, Vålerenga, Gamlebyen, og ved overtagelsen av KKS’s linjer i 1905 også Sagene via St. Hanshaugen, og til Rodeløkka samt Vippetangen. Samarbeide med Kristiania Elektriske Sporvei om kjøring av felles linjer fra 1912. Datterselskapet Norsk Trafik etablert 1918 med første ordinære bussrute i hovedstadsområdet. KSS innløst av kommunen i 1924 og inngikk i Oslo Sporveier.
+
AS Kristiania Sporveisselskab (Merk: Opprinnelig stavet Sporveiselskab med én s på vognene, endret omkring 1880). Etablert 1874, sporveisdrift med hestesporvogner 1895-1900, elektrisk sporveisdrift fra 1899. Linjenettet omfattet linjer til Skillebekk via Vestbanen, Adamstuen via Homansby, Grefsen via Grünerløkka og Torshov, Kampen, Vålerenga, Gamlebyen, og ved overtagelsen av [[KKS|KKS’s]] linjer i 1905 også Sagene via St. Hanshaugen, og til Rodeløkka samt Vippetangen.
 +
 
 +
Samarbeide med [[Kristiania Elektriske Sporvei]] om kjøring av felles linjer fra 1912. Datterselskapet Norsk Trafik etablert 1918 med første ordinære bussrute i hovedstadsområdet.
 +
 
 +
KSS ble innløst av kommunen i 1924 og inngikk i [[Oslo Sporveier]].
 
[[Kategori:Selskaper]]
 
[[Kategori:Selskaper]]

Nåværende revisjon fra 26. okt. 2015 kl. 10:33

AS Kristiania Sporveisselskab (Merk: Opprinnelig stavet Sporveiselskab med én s på vognene, endret omkring 1880). Etablert 1874, sporveisdrift med hestesporvogner 1895-1900, elektrisk sporveisdrift fra 1899. Linjenettet omfattet linjer til Skillebekk via Vestbanen, Adamstuen via Homansby, Grefsen via Grünerløkka og Torshov, Kampen, Vålerenga, Gamlebyen, og ved overtagelsen av KKS’s linjer i 1905 også Sagene via St. Hanshaugen, og til Rodeløkka samt Vippetangen.

Samarbeide med Kristiania Elektriske Sporvei om kjøring av felles linjer fra 1912. Datterselskapet Norsk Trafik etablert 1918 med første ordinære bussrute i hovedstadsområdet.

KSS ble innløst av kommunen i 1924 og inngikk i Oslo Sporveier.