Forskjell mellom versjoner av «Øvre Romerike Billag nr 20 (ex Kværnhaugens Bilruter)»

Fra Sporveismuseets vognsamling
Hopp til navigering Hopp til søk
m (Flyttet til Alnabru)
(Tilstand)
 
Linje 14: Linje 14:
 
ståplasser=12|
 
ståplasser=12|
 
bilde=OERB20_001.jpg|
 
bilde=OERB20_001.jpg|
plassering=[[Alnabru]]}}</onlyinclude>
+
plassering=[[Follum]]}}</onlyinclude>
 
Busser fra karosserifabrikken [[Repstad|Brødrene Repstad]] i Søgne, nær Kristiansand, var intet vanlig syn i Oslo-området, men var da desto mer typiske for en rekke busselskaper rundt om i landet. Vårt eksemplar av arten er således både sjelden og vanlig på en gang.
 
Busser fra karosserifabrikken [[Repstad|Brødrene Repstad]] i Søgne, nær Kristiansand, var intet vanlig syn i Oslo-området, men var da desto mer typiske for en rekke busselskaper rundt om i landet. Vårt eksemplar av arten er således både sjelden og vanlig på en gang.
  
Selskapet som kjøpte Repstad-bussen med byggenummer 2192 var Kværnhaugens Bilruter, drevet av rutebileier Arne Kværnhaugen, som hadde konsesjon på rutene Årnes-Hvam-Rånåsfoss og Årnes-Udnes-Rød-Vandsemb. Omlag ett år etter slo Kværnhaugen seg sammen med fem andre lokale rutebileiere og dannet Øvre Romerike Billag AS. Bussen fikk der internnummeret 20 og fortsatte å trafikkere ruter i Årnes-distriktet. I 1993 ble Øvre Romerike Billag AS et datterselskap av Oslo Follo Busstrafikk, og bussen fikk nå internnummeret 870. Bussen skulle rekke nok et eierskifte da [[OFB]]-konsernet ble solgt til [[Norgesbuss AS|Norgesbuss]] i 1997. I 1999 ble den parkert og overlatt til Sporveismuseet for bevaring. Bussen er i god stand, har ennå fargene til Øvre Romerike Billag i behold, og bak reklamen skjulte det gamle selskapsnavnet seg. Bussen vil om ikke lenge få en teknisk overhaling slik at den kan få på skiltene igjen.
+
Selskapet som kjøpte Repstad-bussen med byggenummer 2192 var Kværnhaugens Bilruter, drevet av rutebileier Arne Kværnhaugen, som hadde konsesjon på rutene Årnes-Hvam-Rånåsfoss og Årnes-Udnes-Rød-Vandsemb. Omlag ett år etter slo Kværnhaugen seg sammen med fem andre lokale rutebileiere og dannet Øvre Romerike Billag AS. Bussen fikk der internnummeret 20 og fortsatte å trafikkere ruter i Årnes-distriktet. I 1993 ble Øvre Romerike Billag AS et datterselskap av Oslo Follo Busstrafikk, og bussen fikk nå internnummeret 870. Bussen skulle rekke nok et eierskifte da [[OFB]]-konsernet ble solgt til [[Norgesbuss AS|Norgesbuss]] i 1997. I 1999 ble den parkert og overlatt til Sporveismuseet for bevaring. Bussen er i god stand, har ennå fargene til Øvre Romerike Billag i behold, og bak reklamen skjulte det gamle selskapsnavnet seg. Bussen har rustskader under, blant annet et ødelagt fjærfeste som gjør at det kreves større sveisearbeider for å den godkjent. Det kreves også en del karosseriarbeider for å få den pen.
  
 
==Oversikt over bussens historie==
 
==Oversikt over bussens historie==

Nåværende revisjon fra 29. mai 2019 kl. 16:41

OERB20 001.jpg

Fakta

Byggeår: 1976
Karosseri: Repstad
Chassis: Scania BF86-59
Motor: DS8
Ytelse: 202 HK
Lengde: 12,20 m
Bredde: 2,50 m
Akselavstand: 5,90 m
Egenvekt: 8,72 tonn
Sitteplasser: 44
Ståplasser: 12
Plassering: Follum

Busser fra karosserifabrikken Brødrene Repstad i Søgne, nær Kristiansand, var intet vanlig syn i Oslo-området, men var da desto mer typiske for en rekke busselskaper rundt om i landet. Vårt eksemplar av arten er således både sjelden og vanlig på en gang.

Selskapet som kjøpte Repstad-bussen med byggenummer 2192 var Kværnhaugens Bilruter, drevet av rutebileier Arne Kværnhaugen, som hadde konsesjon på rutene Årnes-Hvam-Rånåsfoss og Årnes-Udnes-Rød-Vandsemb. Omlag ett år etter slo Kværnhaugen seg sammen med fem andre lokale rutebileiere og dannet Øvre Romerike Billag AS. Bussen fikk der internnummeret 20 og fortsatte å trafikkere ruter i Årnes-distriktet. I 1993 ble Øvre Romerike Billag AS et datterselskap av Oslo Follo Busstrafikk, og bussen fikk nå internnummeret 870. Bussen skulle rekke nok et eierskifte da OFB-konsernet ble solgt til Norgesbuss i 1997. I 1999 ble den parkert og overlatt til Sporveismuseet for bevaring. Bussen er i god stand, har ennå fargene til Øvre Romerike Billag i behold, og bak reklamen skjulte det gamle selskapsnavnet seg. Bussen har rustskader under, blant annet et ødelagt fjærfeste som gjør at det kreves større sveisearbeider for å få den godkjent. Det kreves også en del karosseriarbeider for å få den pen.

Oversikt over bussens historie

Tidsepoke Eier Internnr Reg-nr Farge Merknad
1976-1978 Kværnhaugens Bilruter ? CC 64879 Grønn/hvit  
1978-1993 Øvre Romerike Billag AS 20 CC 64879 Grønn/hvit  
1993-1997 Øvre Romerike Billag AS (OFB) 870 CC 64879 Grønn/hvit  
1997-1999 Norgesbuss 870 CC 64879 Grønn/hvit  
1999- LTF 20   Grønn/hvit Bevart