Forskjell mellom versjoner av «Øvre Romerike Billag nr 20 (ex Kværnhaugens Bilruter)»
m (Lagt til link) |
(Tilstand) |
||
(6 mellomliggende revisjoner av 3 brukere er ikke vist) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
<onlyinclude> | <onlyinclude> | ||
− | {{Buss{{{type|}}}|internnummer={{{internnummer}}}|byggeår=1976|karosseri=[[Repstad]]|chassis=[[Scania]] BF86-59|motor=DS8|ytelse=202|lengde=12,20|bredde=2,50|akselavstand=5,90|egenvekt=8,72|sitteplasser=44|ståplasser=12|bilde=OERB20_001.jpg|plassering= | + | {{Buss{{{type|}}}| |
− | Busser fra karosserifabrikken Brødrene Repstad i Søgne, nær Kristiansand, var intet vanlig syn i Oslo-området, men var da desto mer typiske for en rekke busselskaper rundt om i landet. Vårt eksemplar av arten er således både sjelden og vanlig på en gang. | + | internnummer={{{internnummer}}}| |
+ | byggeår=1976| | ||
+ | karosseri=[[Repstad]]| | ||
+ | chassis=[[Scania]] BF86-59| | ||
+ | motor=DS8| | ||
+ | ytelse=202| | ||
+ | lengde=12,20| | ||
+ | bredde=2,50| | ||
+ | akselavstand=5,90| | ||
+ | egenvekt=8,72| | ||
+ | sitteplasser=44| | ||
+ | ståplasser=12| | ||
+ | bilde=OERB20_001.jpg| | ||
+ | plassering=[[Follum]]}}</onlyinclude> | ||
+ | Busser fra karosserifabrikken [[Repstad|Brødrene Repstad]] i Søgne, nær Kristiansand, var intet vanlig syn i Oslo-området, men var da desto mer typiske for en rekke busselskaper rundt om i landet. Vårt eksemplar av arten er således både sjelden og vanlig på en gang. | ||
− | Selskapet som kjøpte Repstad-bussen med byggenummer 2192 var Kværnhaugens Bilruter, drevet av rutebileier Arne Kværnhaugen, som hadde konsesjon på rutene Årnes-Hvam-Rånåsfoss og Årnes-Udnes-Rød-Vandsemb. Omlag ett år etter slo Kværnhaugen seg sammen med fem andre lokale rutebileiere og dannet Øvre Romerike Billag AS. Bussen fikk der internnummeret 20 og fortsatte å trafikkere ruter i Årnes-distriktet. I 1993 ble Øvre Romerike Billag AS et datterselskap av Oslo Follo Busstrafikk, og bussen fikk nå internnummeret 870. Bussen skulle rekke nok et eierskifte da [[OFB]]-konsernet ble solgt til [[Norgesbuss AS|Norgesbuss]] i 1997. I 1999 ble den parkert og overlatt til Sporveismuseet for bevaring. Bussen er i god stand, har ennå fargene til Øvre Romerike Billag i behold, og bak reklamen skjulte det gamle selskapsnavnet seg. Bussen | + | Selskapet som kjøpte Repstad-bussen med byggenummer 2192 var Kværnhaugens Bilruter, drevet av rutebileier Arne Kværnhaugen, som hadde konsesjon på rutene Årnes-Hvam-Rånåsfoss og Årnes-Udnes-Rød-Vandsemb. Omlag ett år etter slo Kværnhaugen seg sammen med fem andre lokale rutebileiere og dannet Øvre Romerike Billag AS. Bussen fikk der internnummeret 20 og fortsatte å trafikkere ruter i Årnes-distriktet. I 1993 ble Øvre Romerike Billag AS et datterselskap av Oslo Follo Busstrafikk, og bussen fikk nå internnummeret 870. Bussen skulle rekke nok et eierskifte da [[OFB]]-konsernet ble solgt til [[Norgesbuss AS|Norgesbuss]] i 1997. I 1999 ble den parkert og overlatt til Sporveismuseet for bevaring. Bussen er i god stand, har ennå fargene til Øvre Romerike Billag i behold, og bak reklamen skjulte det gamle selskapsnavnet seg. Bussen har rustskader under, blant annet et ødelagt fjærfeste som gjør at det kreves større sveisearbeider for å få den godkjent. Det kreves også en del karosseriarbeider for å få den pen. |
+ | ==Oversikt over bussens historie== | ||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
|- | |- | ||
Linje 15: | Linje 30: | ||
|- | |- | ||
| 1976-1978 | | 1976-1978 | ||
− | | Kværnhaugens Bilruter | + | | [[Kværnhaugens Bilruter]] |
| ? | | ? | ||
| CC 64879 | | CC 64879 | ||
Linje 22: | Linje 37: | ||
|- | |- | ||
| 1978-1993 | | 1978-1993 | ||
− | | Øvre Romerike Billag | + | | [[Øvre Romerike Billag AS]] |
| 20 | | 20 | ||
| CC 64879 | | CC 64879 | ||
Linje 29: | Linje 44: | ||
|- | |- | ||
| 1993-1997 | | 1993-1997 | ||
− | | Øvre Romerike Billag ([[OFB]]) | + | | [[Øvre Romerike Billag AS]] ([[OFB]]) |
| 870 | | 870 | ||
| CC 64879 | | CC 64879 | ||
Linje 60: | Linje 75: | ||
</gallery> | </gallery> | ||
</div> | </div> | ||
+ | |||
+ | [[Kategori:Bensin- og dieselbusser]] |
Nåværende revisjon fra 29. mai 2019 kl. 17:41
Fakta
Byggeår: | 1976 |
---|---|
Karosseri: | Repstad |
Chassis: | Scania BF86-59 |
Motor: | DS8 |
Ytelse: | 202 HK |
Lengde: | 12,20 m |
Bredde: | 2,50 m |
Akselavstand: | 5,90 m |
Egenvekt: | 8,72 tonn |
Sitteplasser: | 44 |
Ståplasser: | 12 |
Plassering: | Follum |
Busser fra karosserifabrikken Brødrene Repstad i Søgne, nær Kristiansand, var intet vanlig syn i Oslo-området, men var da desto mer typiske for en rekke busselskaper rundt om i landet. Vårt eksemplar av arten er således både sjelden og vanlig på en gang.
Selskapet som kjøpte Repstad-bussen med byggenummer 2192 var Kværnhaugens Bilruter, drevet av rutebileier Arne Kværnhaugen, som hadde konsesjon på rutene Årnes-Hvam-Rånåsfoss og Årnes-Udnes-Rød-Vandsemb. Omlag ett år etter slo Kværnhaugen seg sammen med fem andre lokale rutebileiere og dannet Øvre Romerike Billag AS. Bussen fikk der internnummeret 20 og fortsatte å trafikkere ruter i Årnes-distriktet. I 1993 ble Øvre Romerike Billag AS et datterselskap av Oslo Follo Busstrafikk, og bussen fikk nå internnummeret 870. Bussen skulle rekke nok et eierskifte da OFB-konsernet ble solgt til Norgesbuss i 1997. I 1999 ble den parkert og overlatt til Sporveismuseet for bevaring. Bussen er i god stand, har ennå fargene til Øvre Romerike Billag i behold, og bak reklamen skjulte det gamle selskapsnavnet seg. Bussen har rustskader under, blant annet et ødelagt fjærfeste som gjør at det kreves større sveisearbeider for å få den godkjent. Det kreves også en del karosseriarbeider for å få den pen.
Oversikt over bussens historie
Tidsepoke | Eier | Internnr | Reg-nr | Farge | Merknad |
---|---|---|---|---|---|
1976-1978 | Kværnhaugens Bilruter | ? | CC 64879 | Grønn/hvit | |
1978-1993 | Øvre Romerike Billag AS | 20 | CC 64879 | Grønn/hvit | |
1993-1997 | Øvre Romerike Billag AS (OFB) | 870 | CC 64879 | Grønn/hvit | |
1997-1999 | Norgesbuss | 870 | CC 64879 | Grønn/hvit | |
1999- | LTF | 20 | Grønn/hvit | Bevart |