Forskjell mellom versjoner av «Øvre Romerike Billag nr 20 (ex Kværnhaugens Bilruter)»

Fra Sporveismuseets vognsamling
Hopp til navigering Hopp til søk
m (Lagt til link)
(Tilstand)
 
(7 mellomliggende revisjoner av 3 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
 
<onlyinclude>
 
<onlyinclude>
{{Buss{{{type|}}}|internnummer={{{internnummer}}}|byggeår=1976|karosseri=[[Repstad]]|chassis=[[Scania]] BF86-59|motor=DS8|ytelse=202|lengde=12,20|bredde=2,50|akselavstand=5,90|egenvekt=8,72|sitteplasser=44|ståplasser=12|bilde=OERB20_001.jpg|plassering=?}}</onlyinclude>
+
{{Buss{{{type|}}}|
Busser fra karosserifabrikken Brødrene Repstad i Søgne, nær Kristiansand, var intet vanlig syn i Oslo-området, men var da desto mer typiske for en rekke busselskaper rundt om i landet. Vårt eksemplar av arten er således både sjelden og vanlig på en gang.
+
internnummer={{{internnummer}}}|
 +
byggeår=1976|
 +
karosseri=[[Repstad]]|
 +
chassis=[[Scania]] BF86-59|
 +
motor=DS8|
 +
ytelse=202|
 +
lengde=12,20|
 +
bredde=2,50|
 +
akselavstand=5,90|
 +
egenvekt=8,72|
 +
sitteplasser=44|
 +
ståplasser=12|
 +
bilde=OERB20_001.jpg|
 +
plassering=[[Follum]]}}</onlyinclude>
 +
Busser fra karosserifabrikken [[Repstad|Brødrene Repstad]] i Søgne, nær Kristiansand, var intet vanlig syn i Oslo-området, men var da desto mer typiske for en rekke busselskaper rundt om i landet. Vårt eksemplar av arten er således både sjelden og vanlig på en gang.
  
Selskapet som kjøpte Repstad-bussen med byggenummer 2192 var Kværnhaugens Bilruter, drevet av rutebileier Arne Kværnhaugen, som hadde konsesjon på rutene Årnes-Hvam-Rånåsfoss og Årnes-Udnes-Rød-Vandsemb. Omlag ett år etter slo Kværnhaugen seg sammen med fem andre lokale rutebileiere og dannet Øvre Romerike Billag AS. Bussen fikk der internnummeret 20 og fortsatte å trafikkere ruter i Årnes-distriktet. I 1993 ble Øvre Romerike Billag AS et datterselskap av Oslo Follo Busstrafikk, og bussen fikk nå internnummeret 870. Bussen skulle rekke nok et eierskifte da OFB-konsernet ble solgt til [[Norgesbuss AS|Norgesbuss]] i 1997. I 1999 ble den parkert og overlatt til Sporveismuseet for bevaring. Bussen er i god stand, har ennå fargene til Øvre Romerike Billag i behold, og bak reklamen skjulte det gamle selskapsnavnet seg. Bussen vil om ikke lenge få en teknisk overhaling slik at den kan få på skiltene igjen.
+
Selskapet som kjøpte Repstad-bussen med byggenummer 2192 var Kværnhaugens Bilruter, drevet av rutebileier Arne Kværnhaugen, som hadde konsesjon på rutene Årnes-Hvam-Rånåsfoss og Årnes-Udnes-Rød-Vandsemb. Omlag ett år etter slo Kværnhaugen seg sammen med fem andre lokale rutebileiere og dannet Øvre Romerike Billag AS. Bussen fikk der internnummeret 20 og fortsatte å trafikkere ruter i Årnes-distriktet. I 1993 ble Øvre Romerike Billag AS et datterselskap av Oslo Follo Busstrafikk, og bussen fikk nå internnummeret 870. Bussen skulle rekke nok et eierskifte da [[OFB]]-konsernet ble solgt til [[Norgesbuss AS|Norgesbuss]] i 1997. I 1999 ble den parkert og overlatt til Sporveismuseet for bevaring. Bussen er i god stand, har ennå fargene til Øvre Romerike Billag i behold, og bak reklamen skjulte det gamle selskapsnavnet seg. Bussen har rustskader under, blant annet et ødelagt fjærfeste som gjør at det kreves større sveisearbeider for å den godkjent. Det kreves også en del karosseriarbeider for å få den pen.
  
 +
==Oversikt over bussens historie==
 
{| class="wikitable"
 
{| class="wikitable"
 
|-
 
|-
Linje 15: Linje 30:
 
|-
 
|-
 
| 1976-1978
 
| 1976-1978
| Kværnhaugens Bilruter
+
| [[Kværnhaugens Bilruter]]
 
| ?
 
| ?
 
| CC 64879
 
| CC 64879
Linje 22: Linje 37:
 
|-
 
|-
 
| 1978-1993
 
| 1978-1993
| Øvre Romerike Billag
+
| [[Øvre Romerike Billag AS]]
 
| 20
 
| 20
 
| CC 64879
 
| CC 64879
Linje 29: Linje 44:
 
|-
 
|-
 
| 1993-1997
 
| 1993-1997
| Øvre Romerike Billag (OFB)
+
| [[Øvre Romerike Billag AS]] ([[OFB]])
 
| 870
 
| 870
 
| CC 64879
 
| CC 64879
Linje 60: Linje 75:
 
</gallery>
 
</gallery>
 
</div>
 
</div>
 +
 +
[[Kategori:Bensin- og dieselbusser]]

Nåværende revisjon fra 29. mai 2019 kl. 17:41

OERB20 001.jpg

Fakta

Byggeår: 1976
Karosseri: Repstad
Chassis: Scania BF86-59
Motor: DS8
Ytelse: 202 HK
Lengde: 12,20 m
Bredde: 2,50 m
Akselavstand: 5,90 m
Egenvekt: 8,72 tonn
Sitteplasser: 44
Ståplasser: 12
Plassering: Follum

Busser fra karosserifabrikken Brødrene Repstad i Søgne, nær Kristiansand, var intet vanlig syn i Oslo-området, men var da desto mer typiske for en rekke busselskaper rundt om i landet. Vårt eksemplar av arten er således både sjelden og vanlig på en gang.

Selskapet som kjøpte Repstad-bussen med byggenummer 2192 var Kværnhaugens Bilruter, drevet av rutebileier Arne Kværnhaugen, som hadde konsesjon på rutene Årnes-Hvam-Rånåsfoss og Årnes-Udnes-Rød-Vandsemb. Omlag ett år etter slo Kværnhaugen seg sammen med fem andre lokale rutebileiere og dannet Øvre Romerike Billag AS. Bussen fikk der internnummeret 20 og fortsatte å trafikkere ruter i Årnes-distriktet. I 1993 ble Øvre Romerike Billag AS et datterselskap av Oslo Follo Busstrafikk, og bussen fikk nå internnummeret 870. Bussen skulle rekke nok et eierskifte da OFB-konsernet ble solgt til Norgesbuss i 1997. I 1999 ble den parkert og overlatt til Sporveismuseet for bevaring. Bussen er i god stand, har ennå fargene til Øvre Romerike Billag i behold, og bak reklamen skjulte det gamle selskapsnavnet seg. Bussen har rustskader under, blant annet et ødelagt fjærfeste som gjør at det kreves større sveisearbeider for å få den godkjent. Det kreves også en del karosseriarbeider for å få den pen.

Oversikt over bussens historie

Tidsepoke Eier Internnr Reg-nr Farge Merknad
1976-1978 Kværnhaugens Bilruter ? CC 64879 Grønn/hvit  
1978-1993 Øvre Romerike Billag AS 20 CC 64879 Grønn/hvit  
1993-1997 Øvre Romerike Billag AS (OFB) 870 CC 64879 Grønn/hvit  
1997-1999 Norgesbuss 870 CC 64879 Grønn/hvit  
1999- LTF 20   Grønn/hvit Bevart