Forskjell mellom versjoner av «Ålesund Bilruter nr 101 (ex ØRT ex SBC 292 ex SBC 161)»
m (Lagt til overskrift) |
m (Robot: Legger til kategorien Bensin- og dieselbusser) |
||
(2 mellomliggende revisjoner av 2 brukere er ikke vist) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
<onlyinclude> | <onlyinclude> | ||
− | {{Buss{{{type|}}}|internnummer={{{internnummer}}}|byggeår=1967|karosseri=[[VBK]]|chassis=[[DAF]] MB200D-605|motor=[[Leyland]] 680/713-MK3A|ytelse=200|lengde=12,60|bredde=2,35|akselavstand=6,05|egenvekt=8,54|sitteplasser=48|ståplasser=10|bilde=SBC161_001.jpg|plassering= | + | {{Buss{{{type|}}}| |
− | Schøyens Bilcentraler kjøpte i 1967 fire VBK-busser bygd på chassis fra DAF og med underliggende motor av fabrikat Leyland. To av dem hadde rektangulere frontlykter, vår og en til hadde runde frontlykter. De fire bussene, med internumrene 161, 164, 165 og 169 ble brukt på 61 Nittedalsruten. A-15161 fikk nytt internnummer 292 i 1974, og var i drift til 1979. | + | internnummer={{{internnummer}}}| |
+ | byggeår=1967| | ||
+ | karosseri=[[VBK]]| | ||
+ | chassis=[[DAF]] MB200D-605| | ||
+ | motor=[[Leyland]] 680/713-MK3A| | ||
+ | ytelse=200| | ||
+ | lengde=12,60| | ||
+ | bredde=2,35| | ||
+ | akselavstand=6,05| | ||
+ | egenvekt=8,54| | ||
+ | sitteplasser=48| | ||
+ | ståplasser=10| | ||
+ | bilde=SBC161_001.jpg| | ||
+ | plassering=[[Follum]]}} | ||
+ | </onlyinclude> | ||
+ | Schøyens Bilcentraler kjøpte i 1967 fire [[VBK|VBK-busser]] bygd på chassis fra [[DAF]] og med underliggende motor av fabrikat [[Leyland]]. To av dem hadde rektangulere frontlykter, vår og en til hadde runde frontlykter. De fire bussene, med internumrene 161, 164, 165 og 169 ble brukt på 61 Nittedalsruten. A-15161 fikk nytt internnummer 292 i 1974, og var i drift til 1979. | ||
Etter å ha stått avstilt en tid ble den solgt, og i 1982 satt i drift på Olsvikruta, drevet av Øvrevolls Rute- og Turbiler, et selskap som i 1985 gikk inn i Ålesund Bilruter. Bussen var godt likt og fremdeles i god stand da den etter mer enn 25 år i tjeneste ble tatt ut av trafikken. Den ble nå kjøpt privat for bevaring og bragt tilbake til Oslo-området. LTF overtok den i 2009, og målet er å snarlig sette den i stand som Schøyen-buss. | Etter å ha stått avstilt en tid ble den solgt, og i 1982 satt i drift på Olsvikruta, drevet av Øvrevolls Rute- og Turbiler, et selskap som i 1985 gikk inn i Ålesund Bilruter. Bussen var godt likt og fremdeles i god stand da den etter mer enn 25 år i tjeneste ble tatt ut av trafikken. Den ble nå kjøpt privat for bevaring og bragt tilbake til Oslo-området. LTF overtok den i 2009, og målet er å snarlig sette den i stand som Schøyen-buss. | ||
Linje 18: | Linje 33: | ||
|- | |- | ||
| 1967-1974 | | 1967-1974 | ||
− | | Schøyens Bilcentraler | + | | [[Schøyens Bilcentraler]] |
| 161 | | 161 | ||
| A-15161 | | A-15161 | ||
Linje 25: | Linje 40: | ||
|- | |- | ||
| 1974-1979 | | 1974-1979 | ||
− | | Schøyens Bilcentraler | + | | [[Schøyens Bilcentraler]] |
| 292 | | 292 | ||
| A-15161 | | A-15161 | ||
Linje 32: | Linje 47: | ||
|- | |- | ||
| 1979-1982 | | 1979-1982 | ||
− | | Schøyens Bilcentraler | + | | [[Schøyens Bilcentraler]] |
| 292 | | 292 | ||
| | | | ||
Linje 46: | Linje 61: | ||
|- | |- | ||
| 1985-1993 | | 1985-1993 | ||
− | | Ålesund Bilruter | + | | [[Ålesund Bilruter AS]] |
| 101 | | 101 | ||
| UE 56533 | | UE 56533 | ||
Linje 78: | Linje 93: | ||
</gallery> | </gallery> | ||
</div> | </div> | ||
+ | |||
+ | [[Kategori:Bensin- og dieselbusser]] |
Nåværende revisjon fra 14. mai 2016 kl. 11:19
Fakta
Byggeår: | 1967 |
---|---|
Karosseri: | VBK |
Chassis: | DAF MB200D-605 |
Motor: | Leyland 680/713-MK3A |
Ytelse: | 200 HK |
Lengde: | 12,60 m |
Bredde: | 2,35 m |
Akselavstand: | 6,05 m |
Egenvekt: | 8,54 tonn |
Sitteplasser: | 48 |
Ståplasser: | 10 |
Plassering: | Follum |
Schøyens Bilcentraler kjøpte i 1967 fire VBK-busser bygd på chassis fra DAF og med underliggende motor av fabrikat Leyland. To av dem hadde rektangulere frontlykter, vår og en til hadde runde frontlykter. De fire bussene, med internumrene 161, 164, 165 og 169 ble brukt på 61 Nittedalsruten. A-15161 fikk nytt internnummer 292 i 1974, og var i drift til 1979.
Etter å ha stått avstilt en tid ble den solgt, og i 1982 satt i drift på Olsvikruta, drevet av Øvrevolls Rute- og Turbiler, et selskap som i 1985 gikk inn i Ålesund Bilruter. Bussen var godt likt og fremdeles i god stand da den etter mer enn 25 år i tjeneste ble tatt ut av trafikken. Den ble nå kjøpt privat for bevaring og bragt tilbake til Oslo-området. LTF overtok den i 2009, og målet er å snarlig sette den i stand som Schøyen-buss.
Bilde 5 under viser A-15165 med rektangulære frontlykter, ellers identisk med vår buss.
Oversikt over bussens historie
Tidsepoke | Eier | Internnr | Reg-nr | Farge | Merknad |
---|---|---|---|---|---|
1967-1974 | Schøyens Bilcentraler | 161 | A-15161 | Gul/grønn | |
1974-1979 | Schøyens Bilcentraler | 292 | A-15161 | Gul/grønn | |
1979-1982 | Schøyens Bilcentraler | 292 | Gul/grønn | Avstilt | |
1982-1985 | Øvrevolls Rute- og Turbiler | ? | UE 56533 | Rød/hvit | |
1985-1993 | Ålesund Bilruter AS | 101 | UE 56533 | Rød/hvit | |
1993-2009 | Privat | 101 | Rød/hvit | Bevart | |
2009- | LTF | 101 | Rød/hvit | Bevart |